W tranie rybim znajduje si臋 witamina D1, witamina D2 jest wytwarzana w ro艣linach, natomiast witamina D3 powstaje w sk贸rze ludzi i zwierz膮t. Wszystkie witaminy D nale偶膮 do zwi膮zk贸w rozpuszczalnych w t艂uszczach. Ma to swoje powa偶ne znaczenie podczas przyjmowania lek贸w zawieraj膮cych w swoim sk艂adzie witamin臋 D, gdy偶 kumuluje si臋 ona w tkance t艂uszczowej naszego organizmu i mo偶e doj艣膰 do przedawkowania ze wszystkimi, niekorzystnymi tego skutkami. Z tego wzgl臋du leki zawieraj膮ce du偶e dawki witaminy D (m.in.: doustne krople dla niemowl膮t) s膮 dost臋pne wy艂膮cznie na recept臋 lekarsk膮.

ROLA WITAMINY D W ORGANI拍匨IE

Witamina D inicjuje i umo偶liwia wch艂anianie wapnia i fosforu z przyjmowanych pokarm贸w, a tak偶e zapobiega nadmiernemu wydalaniu tych pierwiastk贸w z moczem.
Wap艅 jest przede wszystkim sk艂adnikiem budulcowym ko艣ci i z臋b贸w. Poniewa偶 organizm musi zu偶ywa膰 wap艅 tak偶e do innych potrzeb, dlatego te偶 gdy odczuwa jego brak wykorzystuje wap艅 wchodz膮cy w sk艂ad uk艂adu kostnego. Zjawisko to os艂abia nasze ko艣ci, kt贸re staj膮 si臋 porowate, podatne na zniekszta艂cenia i z艂amania. Dlatego te偶 tak wa偶ne jest zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilo艣ci wapnia z zewn膮trz. Prawid艂owe jego wch艂anianie i przyswajanie zapewnia w艂a艣nie dostateczny poziom witaminy D w naszym organizmie. Rola wapnia jest wi臋c bardzo istotna szczeg贸lnie w procesie kszta艂towania si臋 tkanki kostnej u dzieci i m艂odzie偶y, gdy ko艣ci rosn膮 i staj膮 si臋 twardsze. Wi臋ksza jego ilo艣膰 jest potrzebna r贸wnie偶 kobietom po menopauzie, czyli w okresie najwi臋kszego zagro偶enia osteoporoz膮. Wi臋ksze jest wtedy r贸wnie偶 zapotrzebowanie na witamin臋 D.

Podobnie wa偶na jest obecno艣膰 fosforu, kt贸ry uczestniczy w przewodzeniu bod藕c贸w nerwowych, jest budulcem b艂on kom贸rkowych, tkanek mi臋kkich, takich jak nerki, serce, m贸zg, mi臋艣nie, bierze udzia艂 w wielu procesach metabolicznych i reakcjach chemicznych. Jest potrzebny podczas wzrostu i naprawy uszkodzonych tkanek, podtrzymuje witalno艣膰 organizmu, a tak偶e 艂agodzi b贸le w zapaleniu staw贸w. Obecno艣膰 witaminy D zapobiega r贸偶nego rodzaju nowotworom, takim jak rak okr臋偶nicy, rak piersi czy rak prostaty.

JAKIE S膭 SKUTKI NIEDOBORU  WITAMINY D?

Niedob贸r witaminy D (awitaminoza) powoduje wiele nieprawid艂owo艣ci w rozwoju i funkcjonowaniu organizmu. Przede wszystkim jest przyczyn膮 wyst臋powania krzywicy u dzieci i m艂odzie偶y, a tak偶e u doros艂ych. W wyniku tej choroby, powsta艂ej z powodu braku fosforu i wapnia, ko艣ci ulegaj膮 zniekszta艂ceniu i os艂abieniu, wykrzywiaj膮 si臋 pod wp艂ywem ci臋偶aru cia艂a szybko rosn膮cego dziecka. Zaburzeniu ulega tak偶e prawid艂owy wzrost z臋b贸w. Dlatego bardzo wa偶ny jest kontakt dziecka ze 艣wiat艂em s艂onecznym, a w sytuacji jego niedoboru uzupe艂nianie witaminy D w po偶ywieniu i preparatach leczniczych. Niedob贸r witaminy D u doros艂ych sprzyja powstawaniu osteoporozy. Polega ona na zmniejszeniu si臋 masy i g臋sto艣ci ko艣ci, co prowadzi do zwyrodnienia uk艂adu kostnego w wyniku ubywania wapnia z organizmu. Ko艣ci staj膮 si臋 porowate, kruche i 艂amliwe. Zbyt ma艂a ilo艣膰 witaminy D mo偶e powodowa膰 zapalenie spoj贸wek, a tak偶e stany zapalne sk贸ry i pogorszenie s艂uchu. Bez tej witaminy utrudniona jest prawid艂owa funkcjonalno艣膰  systemu nerwowego i mi臋艣niowego. Zwi臋kszenie ryzyka powstawania chor贸b nowotworowych mo偶e by膰 spowodowane r贸wnie偶 brakiem witaminy D.

NADMIAR WITAMINY D R脫WNIE呕 JEST SZKODLIWY

Powinni艣my pami臋ta膰 o tym, 偶e witamina D w du偶ych ilo艣ciach jest toksyczna, je偶eli spo偶ywa si臋 j膮 w wi臋kszej dawce ni偶 zalecana. Wynikiem nadmiaru tej witaminy mo偶e by膰 biegunka, 艂atwe m臋czenie si臋, wzmo偶one oddawanie moczu, b贸l oczu, 艣wi膮d sk贸ry, b贸le g艂owy, nudno艣ci, brak apetytu, a nadmiar wapnia, kt贸ry osadza si臋 w nerkach, t臋tnicach, sercu, w uszach i p艂ucach, powoduje niekorzystne zmiany w tych organach, a nawet op贸藕nienie w rozwoju dziecka. U doros艂ych zwi臋ksza ryzyko zawa艂u, powstania mia偶d偶ycy i kamicy nerkowej. D艂ugotrwa艂e przebywanie na s艂o艅cu nie powoduje nadmiernej ilo艣ci witaminy D w organizmie poniewa偶 to on sam odpowiednio zmniejsza wtedy jej wytwarzanie.

ZR脫D艁A WITAMINY D

Doskona艂ym 藕r贸d艂em witaminy D jest tran i t艂uste ryby, takie jak 艂oso艣, tu艅czyk, 艣led藕, makrela czy sardynki. Witamin臋 t臋 znajdziemy r贸wnie偶 w mleku, a tak偶e w w膮trobie, bia艂ku jaj oraz przetworach mlecznych, takich jak ser, mas艂o czy 艣mietana. Oczywi艣cie jej ilo艣膰 zale偶y od sposobu przygotowywania tych produkt贸w, jej przechowywania, warunk贸w jej przewo偶enia, a nawet od tego, czy krowy mia艂y odpowiedni dost臋p do s艂o艅ca. Witamina D jest jedn膮 z nielicznych witamin, kt贸rych nie musimy dostarcza膰 w po偶ywieniu. Nasz organizm sam mo偶e j膮 produkowa膰 pod wp艂ywem promieni s艂onecznych. Uwa偶a si臋, 偶e dziesi臋膰 minut przebywania na s艂o艅cu codziennie w czasie letnich miesi臋cy zapewnia odpowiedni膮 dawk臋 tej witaminy na ca艂y rok. Nale偶y tu jednak bra膰 pod uwag臋 indywidualne zapotrzebowania, np. to, 偶e dzieci potrzebuj膮 wi臋cej witaminy ni偶 doro艣li, a ponadto - 偶e wraz z wiekiem zmniejsza si臋 zdolno艣膰 organizmu do wytwarzania tej witaminy pod wp艂ywem promieni s艂onecznych.

ZAPAMI臉TAJ

> Gdy spo偶ywasz produkty z witamin膮 D, dodawaj cho膰by ma艂膮 ilo艣膰 t艂uszczu, gdy偶 u艂atwiasz w ten spos贸b wch艂anianie tej witaminy.  

> Mieszka艅cy miast, nara偶eni na du偶e zanieczyszczenia w atmosferze, powinni spo偶ywa膰 wi臋cej witaminy D.  

> Osoby pracuj膮ce w nocy, zas艂aniaj膮ce cia艂o d艂ugim ubiorem (np. zakonnicy), ograniczaj膮cy kontakt ze s艂o艅cem powinni zwi臋kszy膰 spo偶ycie witaminy D.

> Dzieciom, kt贸re nie pij膮 mleka, zaleca si臋 zwi臋kszone dawki witaminy D.

> Osoby, kt贸re przyjmuj膮 leki przeciwdrgawkowe, maj膮 zwi臋kszone zapotrzebowanie na witamin臋 D.

> Ludzie ciemnosk贸rzy oraz ci, kt贸rzy mieszkaj膮 w klimacie umiarkowanym, potrzebuj膮 wi臋cej witaminy D ni偶 inni.
Pablo Software Solutions
 
WITAMINA  D  -  NA  MOCNE  KO艢CI
Witamina D to w艂a艣ciwie kilka zwi膮zk贸w chemicznych okre艣lanych jako witamina D1 (kalcyferol), D2 (ergokalcyferol) i D3 (cholekalcyferol). Po raz pierwszy witamina D zosta艂a uzyskana z tranu, ale organizmy ro艣lin, zwierz膮t i ludzi - jako jedn膮 z niewielu witamin - mog膮 zsyntezowa膰 j膮 same pod wp艂ywem promieni s艂onecznych.
 
Copyright 2008-2010  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t