Wszystkie te przyjemno艣ci s膮 tym lepsze im 艂adniejsza pogoda nam dopisuje. S艂o艅ce mocno grzeje a nasza sk贸ra nabiera przyjemnej, zdrowej opalenizny. Co zrobi膰, aby faktycznie tak by艂o i aby nasz wypoczynek nie zako艅czy艂 si臋 wieczorem z艂ym samopoczuciem? Kilka prostych zasad, o kt贸rych ka偶dy z nas powinien pami臋ta膰 wychodz膮c na s艂o艅ce pomo偶e uchroni膰 si臋 przed przykrymi konsekwencjami poparzenia s艂onecznego.

呕yciodajne S艂o艅ce

Bez jego 艣wiat艂a i ciep艂a nie by艂oby 偶ycia na Ziemi. Promieniowanie s艂oneczne jest niezb臋dne zar贸wno ro艣linom do fotosyntezy sk艂adnik贸w od偶ywczych jak te偶 nam do prawid艂owego funkcjonowania naszego organizmu. Pod jego wp艂ywem zachodzi w sk贸rze synteza witaminy D, niezb臋dnej szczeg贸lnie dzieciom do prawid艂owego rozwoju ko艣ci. 艢wiat艂o i ciep艂o s艂oneczne 艂agodzi objawy wielu schorze艅, pocz膮wszy od chor贸b reumatycznych a na depresjach sko艅czywszy. S艂o艅ce jest wi臋c dla nas zbawienne, pod warunkiem, 偶e korzysta膰 b臋dziemy z niego z umiarem.

Promieniowanie s艂oneczne

S艂o艅ce wysy艂a w nasz膮 stron臋 dwa rodzaje promieniowania:

- cieplne (inaczej podczerwone) oznaczane jako IR
- ultrafioletowe (UV), kt贸re dzielimy na UVA  i UVB

Promieniowanie cieplne odpowiedzialne jest za przyjemne nagrzewanie powierzchni naszego cia艂a i 艂agodzenie dolegliwo艣ci b贸lowych poprzez rozlu藕nienie mi臋艣ni i przyspieszanie przemiany materii. Po d艂ugim przebywaniu na s艂o艅cu to w艂a艣nie to promieniowanie jest odpowiedzialne za podwy偶szenie temperatury cia艂a i powstawanie tzw. rumienia, czyli zaczerwienienia i pieczenia sk贸ry. Promieniowanie ultrafioletowe jest odpowiedzialne za powstawanie w sk贸rze witaminy D. Wszystkie rodzaje promieniowania s艂onecznego s膮 w nadmiarze szkodliwe dla sk贸ry. Broni si臋 ona wi臋c przed nim produkuj膮c br膮zowy barwnik, zwany melanin膮, dzi臋ki kt贸remu przybiera 艂adny, opalony kolor.
Promieniowanie UV wnika g艂臋boko w sk贸r臋 powoduj膮c w niej powstawanie niekorzystnych zmian. Najmniej szkodliwe s膮 te, spowodowane rozlu藕nianiem w艂贸kien kolagenowo-elastynowych. Po pewnym czasie uwidacznia si臋 to powstawaniem g艂臋bokich zmarszczek. Ju偶 po kilku minutach przebywania na s艂o艅cu bez ochrony uaktywniaj膮 si臋 w sk贸rze enzymy powoduj膮ce, 偶e sk贸ra zaczyna produkowa膰 br膮zowy barwnik - melanin臋. U wi臋kszo艣ci z nas powoduje on powstawanie przyjemnej, opalonej karnacji. S膮 jednak osoby, u kt贸rych barwnik ten odk艂ada si臋 w sk贸rze nieregularnie, powoduj膮c powstawanie brzydkich, br膮zowych nieregularnych plam, pieg贸w lub pieprzyk贸w. Sk贸ra staje si臋 przesuszona i szorstka. Szybsze jej rogowacenie jest przyczyn膮 powstawania tr膮dziku lub wyprysk贸w. Promieniowanie s艂oneczne wp艂ywa r贸wnie偶 na os艂abienie naszej odporno艣ci. Cz臋sto zdarza si臋, 偶e po intensywnym opalaniu 剋yskakuje nam na ustach opryszczka (tzw."zimno"). Jest to przypad艂o艣膰 wirusowa, powstaj膮ca w艂a艣nie w zwi膮zku ze zmniejszeniem odporno艣ci. Nierzadko r贸wnie偶 w pi臋kne, s艂oneczne dni zaczyna nas bole膰 gard艂o, mamy trudno艣ci z prze艂ykaniem i wzrasta nam temperatura. To kolejny skutek d艂ugiego opalania angina, choroba, na kt贸r膮 w艂a艣nie w sezonie letnim zapada znaczna liczba os贸b. S艂o艅ce ma r贸wnie偶 wp艂yw na powstawanie reakcji uczuleniowych, szczeg贸lnie gdy za偶ywamy leki a nawet zwyk艂e zio艂a (np.: dziurawiec lub tabletki antykoncepcyjne). Pami臋tajmy, aby zapozna膰 si臋 z ewentualnymi przeciwwskazaniami do przebywania na s艂o艅cu zawartymi w ulotkach naszych lek贸w.
Promieniowanie UV ma r贸wnie偶 z艂y wp艂yw na nieos艂oni臋te oczy. Powoduje ono zm臋tnienie soczewki oczu powoduj膮c pogorszenie widzenia. Ostre 艣wiat艂o niekorzystnie wp艂ywa r贸wnie偶 na siatk贸wk臋. Pami臋tajmy wi臋c o ochronie naszych oczu dobrymi okularami z filtrem s艂onecznym UV.

Korzystajmy rozs膮dnie

Oczywi艣cie, wszystkie powy偶sze szkodliwo艣ci promieniowania s艂onecznego nie mog膮 nam przes艂oni膰 jego korzystnego dzia艂ania. Dlatego ze s艂o艅ca nale偶y korzysta膰, jednak z umiarem i kieruj膮c si臋 nabyt膮 wiedz膮. Zastosowanie si臋 do kilku poni偶szych rad spowoduje, 偶e nasz wypoczynek na s艂o艅cu wyjdzie nam tylko na zdrowie.

-  Po艂膮cz pobyt na s艂o艅cu z aktywno艣ci膮 fizyczn膮
- Bardzo wa偶ne jest, by szczeg贸lnie troskliwie chroni膰 dzieci przed dzia艂aniem promieniowania UV. Oparzenia s艂oneczne jakie mia艂y miejsce w dzieci艅stwie mog膮 przyczyni膰 si臋 do pojawienia si臋 nowotwor贸w w doros艂ym 偶yciu
-  Unikaj s艂o艅ca od 11.00 do15.00 po po艂udniu
-  No艣 nakrycia na g艂ow臋, zarywaj膮ce r贸wnie偶 kark
-  Stosuj kosmetyki z filtrami UVA/ UVB o wsp贸艂czynniku min. 15  na 20-30 minut przed wyj艣ciem na s艂o艅ce - krem musi mie膰 czas na wnikni臋cie w sk贸r臋, by j膮 chroni膰 oraz powtarzaj smarowanie kremem co dwie godziny
-  K膮pi膮c si臋, stosuj filtry wodoodporne, czyli takie, kt贸re chroni膮 przed s艂o艅cem tak偶e w wodzie
- Nie 偶a艂uj kosmetyku, aby ochrona by艂a skuteczna musisz zastosowa膰 odpowiedni膮 jego ilo艣膰. Zastosowanie kosmetyku z filtrem w zbyt ma艂ej ilo艣ci powoduje, i偶 wsp贸艂czynnik ochrony spada z 15 do np.6!
- Po upalnym dniu, nie wolno zapomnie膰 o odpowiednim nawil偶aniu sk贸ry, kosmetykiem nawil偶aj膮cym lub mleczkiem po opalaniu.
- Chro艅 oczy. No艣 okulary przeciws艂oneczne, najlepiej kupione u optyka
- Nie zapominaj o ustach. Zabezpiecz je pomadk膮 ochronn膮 z filtrem. Usta to r贸wnie偶 cz臋ste miejsce powstawania raka sk贸ry.
- Nie stosuj na sk贸r臋 przed opalaniem 偶adnych kosmetyk贸w, lek贸w, kt贸re nie s膮 przeznaczone do opalania (r贸wnie偶 perfum, w贸d toaletowych).


Rozs膮dne korzystanie ze s艂o艅ca pozwoli nam na pewno cieszy膰 si臋 udanym wypoczynkiem i nie przysporzy nam k艂opot贸w w przysz艂o艣ci.
Pablo Software Solutions
 
JAK  BEZPIECZNIE  KORZYSTA膯  ZE  S艁O艃CA ?
Nadchodz膮 pi臋kne, letnie dni. 艁adna, s艂oneczna pogoda zach臋ca do d艂ugiego przebywania na 艣wie偶ym powietrzu. W wolne od pracy dni ch臋tnie wyje偶d偶amy na wycieczki rowerowe, szukamy miejsca do wypoczynku nad wod膮 lub po prostu odpoczywamy na dzia艂ce.
 
Copyright 2008-2010  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t