W dymie tytoniowym znajduje si臋 ok. 4200 substancji chemicznych, z czego kilkaset do dzi艣 niezidentyfikowanych. A偶 40 z nich ma w艂asno艣ci silnie truj膮ce, w tym rakotw贸rcze. Wiadomo dzi艣, 偶e ka偶dy wypalony papieros skraca 偶ycie o 5,5 minuty. Wypalanie 20 papieros贸w dziennie skraca wi臋c 偶ycie o 5 lat! Na choroby spowodowane paleniem papieros贸w w Polsce umiera rocznie 80 tysi臋cy os贸b. Na艂贸g ten jest przyczyn膮 ponad 90% przypadk贸w raka p艂uc, 65% raka krtani i 30% raka trzustki. Te alarmuj膮ce dane s膮 og贸lnie znane, pojawiaj膮 si臋 cz臋sto w mediach, ale nie odnosz膮 pozytywnego skutku. Dlaczego? Aby odpowiedzie膰 na to pytanie nale偶y pozna膰 mechanizm uzale偶nienia.

          Gdy si臋gamy po pierwszego w 偶yciu papierosa jeste艣my pewni, 偶e nic nam nie grozi. Nie przypuszczamy nawet  偶e w tym momencie stajemy si臋 zak艂adnikiem na艂ogu. Ka偶dy nast臋pny wypalony papieros stopniowo buduje w naszym organizmie olbrzymie uzale偶nienie. Odpowiedzialna za to jest nikotyna zawarta w dymie tytoniowym, dzia艂aj膮ca uzale偶niaj膮co, podobnie do kokainy lub heroiny. W pocz膮tkowej fazie uzale偶nienia odczuwamy przyjemno艣膰 z palenia. Nikotyna pobudza w naszym m贸zgu o艣rodki odpowiedzialne za odczuwanie przyjemno艣ci, podniecenia, hamuje 艂aknienie. Poprawia te偶 koncentracj臋 i pami臋膰. Niestety, m贸zg cz艂owieka bardzo szybko przyzwyczaja si臋 do tych pozytywnych odczu膰 i po kr贸tkim czasie nie mo偶emy bez nich normalnie funkcjonowa膰. Zmusza to  nas do si臋gni臋cia po kolejnego papierosa. I tak ko艂o si臋 zamyka. Palimy coraz wi臋cej, a odczucie g艂odu nikotynowego si臋 nie zmniejsza. Ka偶dy kolejny papieros zaspokaja go tylko na chwil臋 wci膮gaj膮c nas w coraz wi臋kszy na艂贸g. Cho膰 sam na艂贸g jest szkodliwy, powoduj膮c nasze uzale偶nienie, to najwi臋kszym wrogiem jest sam dym papierosowy zawieraj膮cy opr贸cz uzale偶niaj膮cej nikotyny r贸wnie偶 zwi膮zki wysoce szkodliwe:

- substancje smoliste, b臋d膮ce przyczyn膮 nowotwor贸w,
- cyjanowod贸r,
- tlenek w臋gla (czad),
- aceton,
- arsen,
- formaldehyd, i wiele innych.

Uzale偶nienie od palenia tytoniu z pewno艣ci膮 da po wielu latach bardzo przykre nast臋pstwa. Najpowa偶niejsze z nich to choroby nowotworowe. Nikotyna i inne substancje zawarte w dymie papierosowym powoduj膮 mutacje gen贸w, doprowadzaj膮c do niekontrolowanego wzrostu kom贸rek nowotworowych. Wieloletni palacze zapadaj膮 na nowotwory p艂uc, krtani, w膮troby i trzustki, z kt贸rych wi臋kszo艣膰 ko艅czy si臋 艣mierci膮. Palenie tytoniu wydatnie zwi臋ksza ryzyko wcze艣niejszego zachorowania na choroby kardiologiczne, nadci艣nienie t臋tnicze, zawa艂y serca i wylewy krwi do m贸zgu. Ze strony uk艂adu oddechowego cz臋stym powik艂aniem palenia s膮 choroby krtani, rozedma p艂uc, przewlek艂e zapalenia oskrzeli. Bardzo cz臋sto wyst臋puj膮 tak偶e choroby 偶o艂膮dka i dwunastnicy.

Walka z na艂ogiem palenia tytoniu jest bardzo trudna i nie ma niestety jednej recepty na rzucenie palenia. Wszystko zale偶y od stopnia uzale偶nienie i silnej woli do walki z na艂ogiem. Wa偶ne jest te偶 wsparcie najbli偶szego otoczenia i wspomaganie 艣rodkami farmakologicznymi. Nale偶y unika膰 towarzystwa palaczy, zadymionych pomieszcze艅 i sytuacji, w kt贸rych zazwyczaj ch臋tnie zapaliliby艣my papierosa (np.: kawiarnia). Dobrze jest, gdy tak zorganizujemy sobie czas w ci膮gu dnia, aby stale by膰 czym艣 zaj臋tym. Musimy pami臋ta膰 o tym, 偶e na艂贸g palenia wi膮偶e si臋 nie tylko z naszym m贸zgiem, ale tak偶e z cia艂em. Aby oszuka膰 g艂贸d nikotynowy trzeba czym艣 zaj膮膰 swoje r臋ce i usta. Dobrym sposobem na to jest 偶ucie gumy, chrupanie s艂onych paluszk贸w lub 艂uskanie ziaren s艂onecznika. Najlepsz膮 jednak metod膮 na walk臋 z na艂ogiem jest uprawianie sportu. Bieganie, si艂ownia, basen - to wszystko nie tylko zajmuje czas ale r贸wnie偶 skutecznie dotlenia nasz organizm powoduj膮c szybsze jego odtrucie i stopniowo coraz mniejsz膮 ch臋膰 na zapalenie papierosa.
Skuteczn膮 pomoc膮 w tym trudnym zamierzeniu s膮 r贸wnie偶 preparaty dost臋pne w aptekach. Te dost臋pne bez recepty to najcz臋艣ciej gumy do 偶ucia, pastylki do ssania i plastry z zawarto艣ci膮 nikotyny. Leki te dostarczaj膮 co prawda naszemu organizmowi nikotyn臋, kt贸ra jest odpowiedzialna za uzale偶nienie, ale s膮 pozbawione pozosta艂ych kilku tysi臋cy szkodliwych zwi膮zk贸w chemicznych z dymu papierosowego. Poza tym leki te dawkuje si臋 stopniowo zmniejszaj膮c ilo艣ci dostarczanej nikotyny, a偶 do momentu, gdy b臋dziemy sami mogli oby膰 si臋 bez niej. Taka kuracja trwa ok. miesi膮ca, co nie oznacza, 偶e po miesi膮cu nie b臋dzie nam si臋 chcia艂o zapali膰 papierosa. Ta ch臋膰 jednak mo偶e okaza膰 si臋 ju偶 nie tak silna i b臋dziemy mogli poradzi膰 sobie z ni膮 sami.


呕yczymy tego Pa艅stwu w Nowym Roku i nie tylko. Na rzucenie palenia zawsze jest dobry moment!
Pablo Software Solutions
 
RZUCAMY  PALENIE  -  CZY  I  JAK  MO呕EMY  SOBIE  W  TYM  POM脫C ?
         Nawet najbardziej skuteczne kuracje oczyszczaj膮ce nasz organizm z toksyn niewiele pomog膮, je偶eli towarzyszy膰 temu b臋dzie ci膮g艂e jego zatruwanie, chocia偶by poprzez wch艂anianie ponad 4000 szkodliwych czynnik贸w chorobotw贸rczych powstaj膮cych podczas palenia tytoniu.
Na艂贸g palenia tytoniu jest jednym z najbardziej uci膮偶liwych na艂og贸w, i to nie tylko dla samego palacza, ale r贸wnie偶 dla jego otoczenia. Szacuje si臋, 偶e mimo trwaj膮cej od kilku lat "mody na niepalenie" oko艂o 10 milion贸w Polak贸w pali regularnie ok. 20 sztuk papieros贸w dziennie d艂u偶ej ni偶 10 lat. W wi臋kszo艣ci pal膮 m臋偶czy藕ni, ale coraz cz臋艣ciej po przys艂owiowego "dymka" si臋gaj膮 r贸wnie偶 kobiety. Rocznie Polacy wypalaj膮 90 miliard贸w papieros贸w, przeznaczaj膮c na ten cel 16 miliard贸w z艂otych. Te statystyki s膮 zatrwa偶aj膮ce, bior膮c pod uwag臋, 偶e ka偶dy z nas chce przecie偶 dba膰 o w艂asne zdrowie.
 
Copyright 2008-2010  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t