leniwa i lubi stacjonarny tryb 偶ycia.

Wsta艅 z fotela

Nasz dzie艅 wygl膮da jak sekwencja przesiadek: z 艂贸偶ka do samochodu, z samochodu na krzes艂o, wieczorem na fotel lub kanap臋. A siedzenie to dla kr臋gos艂upa niemal偶e zab贸jstwo. nie tylko wiotczej膮 i rozleniwiaj膮 si臋 mi臋艣nie, kt贸re go podtrzymuj膮, ale te偶 w tej pozycji na poszczeg贸lne kr臋gi dzia艂aj膮 spore przeci膮偶enia. Poza tym czasem u偶ywamy kr臋gos艂upa, jakby艣my nie znali w艂asnej fizjologii. Na przyk艂ad myjemy g艂ow臋 pochylone nad wann膮, pracujemy d艂ugo zgi臋te w prz贸d, d藕wigamy co艣 ci臋偶kiego, wyginaj膮c plecy. Zar贸wno bezruch, jak i niew艂a艣ciwy ruch sprawiaj膮, 偶e  kr臋gi szybciej si臋 zu偶ywaj膮 i odkszta艂caj膮. Pojawiaj膮 si臋 skrzywienia, nerwob贸le, zmiany zwyrodnieniowe. Na szcz臋艣cie zanim dojdzie do powa偶niejszych k艂opot贸w, kr臋gos艂up wielkim g艂osem wo艂a o pomoc. To znaczy boli. Kiedy zaczyna nas bole膰 kr臋gos艂up, pierwszym odruchem jest unikanie ruchu. Staramy si臋 jak najwi臋cej le偶e膰 lub siedzie膰! A przecie偶 to w艂a艣nie siedzenie przyczyni艂o si臋 do naszego problemu! Czasem stosujemy masa偶e, innym razem rozgrzewaj膮ce plastry. Ale takie 刲udowe metody pomagaj膮 tylko niekt贸rym, czasem nawet przynosz膮 ulg臋, ale na kr贸tko. Je艣li chcemy naprawd臋 zmierzy膰 si臋 z problemem i go pokona膰, trzeba zrobi膰 to z g艂ow膮. Jak? Je艣li b贸le s膮 sporadyczne i wyra藕nie widzimy, 偶e s膮 skutkiem np. wyj膮tkowo d艂ugiej sesji z komputerem, wystarczy troch臋 膰wicze艅 i ruchu. Najlepiej dwa razy w tygodniu chodzi膰 na basen, pomagaj膮 te偶 zaj臋cia jogi. Je艣li b贸le si臋 powtarzaj膮 lub przeci膮gaj膮, trzeba wybra膰 si臋 do fizjoterapeuty lub lekarza ortopedy.

Kiedy do fizjoterapeuty

Gdy b贸l kr臋gos艂upa jest nag艂y lub bardzo silny oraz trwa d艂u偶ej ni偶 1-2 dni, dobrym pomys艂em jest w艂a艣nie wizyta u fizjoterapeuty (rehabilitanta). Za pomoc膮 wywiadu i test贸w do艣wiadczony fachowiec potrafi trafnie oceni膰, sk膮d bierze si臋 b贸l. I cz臋sto mo偶e od razu pom贸c. Je艣li nie - skieruje nas do odpowiedniego lekarza.

Nerwob贸le.

B贸l sytuuje si臋 mi臋dzy 偶ebrami, sprawia, 偶e trudno ci wykona膰 skr臋t lub podnie艣膰 albo wyci膮gn膮膰 r臋k臋, otwiera膰 drzwi. Boli, bo dosz艂o do ucisku na nerwy, np. dlatego, 偶e mocno napi臋艂y si臋 mi臋艣nie albo dosz艂o do mikrourazu i obrz臋ku. Fizjoterapeuta mo偶e pom贸c od razu, rozlu藕niaj膮c napi臋te mi臋艣nie i poprawiaj膮c ukrwienie tkanek lub likwiduj膮c inne 藕r贸d艂o ucisku.

Naci膮gni臋cie wi臋zade艂

B贸l w krzy偶u, biodrze i po艣ladku, promieniuj膮cy do nogi, o kt贸rym my艣limy od razu: korzonki, mo偶e oznacza膰 naci膮gni臋cie wi臋zade艂 w krzy偶u. Dochodzi do tego, gdy siedzisz d艂ugo w niewygodnej pozycji lub zrobisz jaki艣 nieostro偶ny ruch. B贸l jest ostry, bardzo utrudnia poruszanie si臋: chodzenie, siadanie i podnoszenie si臋, troch臋 przypomina rw臋 kulszow膮. Rehabilitant wykonuj膮c test podnoszenia nogi po bolesnej stronie, 艂atwo zorientuje si臋, czy to rwa, czy naci膮gni臋cie wi臋zade艂. W tym drugim przypadku trzeba odci膮偶y膰 kr臋gos艂up l臋d藕wiowy na 23 dni. Ulg臋 przynosi le偶enie na wznak ze zwini臋tym r臋cznikiem pod艂o偶onym w miejscu wygi臋cia kr臋gos艂upa. Doj艣cie do zdrowia zajmuje 7-10 dni.

B贸l w g贸rnej cz臋艣ci plec贸w

Cz艂owiek ma wra偶enie, 偶e nie mo偶e si臋 w pe艂ni wyprostowa膰, ma stale napi臋te, uniesione ramiona, kt贸re bol膮, gdy pr贸bujemy je opu艣ci膰. To najpewniej sygna艂, 偶e pojawi艂y si臋 przykurcze mi臋艣ni klatki piersiowej. Rehabilitant nad nimi w艂a艣nie b臋dzie musia艂 popracowa膰. Gdy zlikwiduje napi臋cia z przodu - ust膮pi te偶 b贸l plec贸w.

U lekarza

Rwa kulszowa.

B贸l nag艂y, promieniuj膮cy do po艣ladka, uda i 艂ydki. Z tym warto zg艂osi膰 si臋 do lekarza, bo b臋d膮 potrzebne 艣rodki przeciwb贸lowe oraz niesterydowe leki przeciwzapalne. Czasem lekarz przepisuje te偶 zastrzyki z witaminy B. Wyzdrowiejemy po 7-10 dniach.

Przewlek艂e b贸le kr臋gos艂upa.


Zanim p贸jdziemy do ortopedy, trzeba zrobi膰 prze艣wietlenie. Cz臋sto przyczyn膮 b贸lu s膮 wrodzone wady, zazwyczaj lordoza fizjologiczna, czyli nadmierne wypi臋cie dolnego odcinka kr臋gos艂upa. Je艣li taka jest przyczyna, trzeba zadba膰 o prawid艂ow膮 wag臋 cia艂a, bo d藕wiganie zbytniego ci臋偶aru spada g艂贸wnie na dolny odcinek kr臋gos艂upa. Koniecznie nale偶y si臋 wi臋cej rusza膰, by unikn膮膰 powa偶niejszych k艂opot贸w. Umiej臋tnie podnosi膰 ci臋偶ary przysiadaj膮c na ugi臋tych kolanach.

Zwyrodnienia.

Je艣li oka偶e si臋, 偶e b贸le spowodowane s膮 zwyrodnieniem kr臋gos艂upa, czyli zniszczeniem chrz膮stki i powstaniem zgrubie艅 na kr臋gach, potrzebne b臋d膮 leki przeciwb贸lowe, czasem przeciwzapalne oraz rozlu藕niaj膮ce napi臋cie mi臋艣ni (tzw. miorelaksacyjne). Wskazana jest te偶 fizjoterapia (pr膮dy biodynamiczne, interferencyjne, teleelektromagnetyczne oraz 艣wiat艂olecznictwo np. laser). Kiedy b贸l zniknie lub stanie si臋 mniej dotkliwy, trzeba zacz膮膰 膰wiczy膰. Tylko to uchroni przed powt贸rzeniem si臋 choroby.

Leczenie ruchem

Nazywa si臋 to kinezyterapia, czyli 膰wiczenia wzmacniaj膮ce lub rozlu藕niaj膮ce mi臋艣nie kr臋gos艂upa, zale偶nie od przyczyny schorzenia. 膯wiczenia s膮 najwa偶niejszym elementem terapii. Leki i fizjoterapia wspieraj膮 tylko uzyskane dzi臋ki nim efekty lub maj膮 za zadanie doprowadzi膰 kr臋gos艂up do takiego stanu, by m贸g艂 pracowa膰. Trzeba rozrusza膰 stawy kr臋gos艂upa. Robimy to powoli, ale systematycznie. Trudno艣膰, intensywno艣膰 oraz rodzaj 膰wicze艅 powinien opracowa膰 z nami lekarz lub rehabilitant.

Pomocny masa偶

Stres, kt贸ry codziennie nas n臋ka, w spos贸b niezauwa偶alny odbija si臋 na mi臋艣niach przykr臋gos艂upowych. Napinamy je nie艣wiadomie, kiedy czujemy napi臋cie emocjonalne. W efekcie staj膮 si臋 sztywne i ma艂o elastyczne. Zamiast s艂u偶y膰 kr臋gos艂upowi podpor膮, "ci膮gn膮" jego cz臋艣ci w r贸偶ne strony lub utrzymuj膮 je w pozycji, kt贸ra im nie s艂u偶y. Dlatego w艂a艣nie w terapii schorze艅 kr臋gos艂upa tak wa偶n膮 rol臋 odgrywa masa偶 - pomaga rozlu藕nia膰 napi臋te mi臋艣nie w spos贸b, w jaki nie umiemy zrobi膰 tego sami. Umiej臋tne ugniatanie, g艂adzenie, oklepywanie, uderzanie i wyciskanie mi臋艣ni przy kr臋gos艂upie i kr臋g贸w likwiduje napi臋cia i przywraca ich normalne funkcjonowanie. Poprawia te偶 od偶ywienie tkanek, uaktywnia przep艂yw krwi i limfy, przyspiesza przemian臋 materii. Skutek: mi臋艣nie staj膮 si臋 mocniejsze i lepiej podtrzymuj膮 kr臋gos艂up. W zale偶no艣ci od masowanej powierzchni, masa偶 trwa od p贸艂 godziny (fragment kr臋gos艂upa) do godziny i d艂u偶ej (kiedy masowane s膮 ca艂e plecy). Aby zabieg by艂 skuteczny, trzeba go powtarza膰. Na pocz膮tku dobrze jest wzi膮膰 seri臋 masa偶y, co trzy dni, a potem powtarza膰 zabiegi ju偶 np. raz w tygodniu, zapobiegawczo, 偶eby nie dopu艣ci膰 do kumulacji napi臋cia w mi臋艣niach.

Autor: Hanna M膮dra
Pablo Software Solutions
 
GDY  BOLI  KR臉GOS艁UP ...
My leniuchujemy, a nasz kr臋gos艂up pracuje wtedy wyj膮tkowo ci臋偶ko. Siedz膮cy tryb 偶ycia, ma艂o ruchu, zgarbiona pozycja i zami艂owanie do mi臋kkich kanap owocuj膮 przeci膮偶eniami oraz zwyrodnieniami, kt贸re potem nie藕le daj膮 nam si臋 we znaki. Kr臋gos艂up jest doskona艂y. Natura tak go stworzy艂a, 偶e potrafi si臋 skr臋ca膰 w wielu r贸偶nych kierunkach. W pionie utrzymuje go pancerz mi臋艣niowy. Kiedy mi臋艣nie pracuj膮, s膮 silne, spr臋偶yste i zdrowe, podtrzymuj膮 kr臋gi, wspieraj膮c jei daj膮c dodatkowe oparcie. Kr臋gos艂up stworzony jest do ruchu. Jednak cz艂owiek to istota
 
Copyright 2008-2010  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t