Niekt贸re z karotenoid贸w s膮 prekursorami barwnik贸w wzrokowych u ludzi i zwierz膮t. Odgrywaj膮 one istotn膮 rol臋 w procesie widzenia. Obecnie znanych jest kilkaset r贸偶nych karotenoid贸w, jednak zaledwie kilka wykazuje aktywno艣膰 biologiczn膮 prowitamin A. S膮 to przede wszystkim wspomniane wcze艣niej karoteny. Najwa偶niejszy z nich to beta-karoten, gdy偶 z niego organizm naj艂atwiej tworzy witamin臋 A. Beta-karoten wyst臋puje np.: w marchwi, i to z niej w艂a艣nie po raz pierwszy zosta艂 wyodr臋bniony. Dlatego te偶 ca艂膮 grup臋 tego typu zwi膮zk贸w nazwano karotenami, od 艂aci艅skiej nazwy marchewki.

Witamina A nale偶y do grupy witamin rozpuszczalnych w t艂uszczach. Retinol jest zwi膮zkiem bardzo wra偶liwym na dzia艂anie 艣wiat艂a i tlenu z powietrza, pod wp艂ywem kt贸rego traci swe w艂a艣ciwo艣ci. Proces utleniania ulega przyspieszeniu pod wp艂ywem ciep艂a. D艂ugie gotowanie niszczy wi臋kszo艣膰 witaminy A. Je艣li wi臋c chcemy cho膰 cz臋艣ciowo ochroni膰 t臋 witamin臋 przed zniszczeniem, pami臋tajmy aby przechowywa膰 bogate w ni膮 produkty w warunkach jak najmniejszego dost臋pu 艣wiat艂a i powietrza.

Najwa偶niejszym 藕r贸d艂em witaminy A s膮 produkty pochodzenia zwierz臋cego oraz produkty ro艣linne, kt贸re zawieraj膮 prowitamin臋 A. Dietetycy uwa偶aj膮, 偶e w codziennej diecie gotowa witamina A powinna stanowi膰 co najmniej 20 %, a to oznacza, 偶e cz臋艣膰 zapotrzebowania musi by膰 zaspokojona przez spo偶ywanie ryb, mi臋sa (w膮tr贸bka), mleka i jego przetwor贸w, t艂uszcz贸w oraz jaj. Najbogatszym 藕r贸d艂em witaminy A jest olej z w膮troby dorsza, zwany popularnie tranem.

Bogatym 藕r贸d艂em prowitaminy A (beta-karotenu) s膮 owoce i warzywa o 偶贸艂tym i pomara艅czowym zabarwieniu i ciemnozielone li艣cie warzyw np. marchewka, dynia, szpinak, sa艂ata, zielony groszek, pomidory, broku艂y, a z owoc贸w: morele, wi艣nie, 艣liwki i pomara艅cze.

Brak witaminy A w naszym organizmie mo偶e dawa膰 bardzo niekorzystne efekty. Do najcz臋艣ciej spotykanych objaw贸w niedoboru witaminy A nale偶y tzw. kurza 艣lepota, czyli zaburzenie widzenia w warunkach s艂abego o艣wietlenia. Istnieje 艂atwy spos贸b, by sprawdzi膰 czy cierpimy na to zaburzenie. Wystarczy wej艣膰 z jasnego pomieszczenia do ciemnego i sprawdzi膰, jak d艂ugo trwa przyzwyczajenie si臋 wzroku do widzenia w ciemno艣ci. Nie powinno to by膰 wi臋cej ni偶 3 -5 sekund. Dok艂adnych informacji na temat niedoboru tej witaminy w naszym organizmie mo偶e nam udzieli膰 tylko lekarz, ale wiadomo, 偶e osoby kt贸rych praca wi膮偶e si臋 z d艂ugim siedzeniem przed monitorem komputera potrzebuj膮 wi臋kszych dawek witaminy A aby chroni膰 sw贸j wzrok.
Innym objawem niedobor贸w s膮 zmiany w obr臋bie sk贸ry, kt贸ra staje si臋 sucha, 艂atwo si臋 艂uszczy i ulega zrogowaceniu. Paznokcie i w艂osy staj膮 si臋 kruche i 艂amliwe. Organizm staje si臋 bardziej podatny na infekcje, obni偶a si臋 jego odporno艣膰 oraz spowolnieniu ulega zdolno艣膰 do gojenia si臋 ran. U dzieci objawem niedoboru jest tak偶e zaburzenie wzrostu, gdy偶 witamina A wsp贸艂dzia艂a z hormonem wzrostu. Innymi objawami jej braku jest brak apetytu i os艂abiony pop臋d p艂ciowy.

G艂贸wnymi funkcjami witaminy A s膮:

- udzia艂 w procesie widzenia (wchodzi ona w sk艂ad 艣wiat艂oczu艂ego barwnika, kt贸ry umo偶liwia nam rozr贸偶nianie barw);
- jest potrzebna do prawid艂owej czynno艣ci gruczo艂贸w p艂ciowych. Jej niedob贸r mo偶e powodowa膰 k艂opoty z menstruacj膮 , a u m臋偶czyzn k艂opoty z p艂odno艣ci膮;
- obni偶a poziom cholesterolu we krwi, a wi臋c korzystnie wp艂ywa na serce i naczynia krwiono艣ne;
- zwi臋ksza odporno艣膰 organizmu, chroni膮c nas w ten spos贸b przed chorobami;
- ma ona r贸wnie偶 dzia艂anie przeciwnowotworowe, g艂贸wnie dzi臋ki temu, 偶e dzia艂a jako "wymiatacz wolnych rodnik贸w". Dzia艂anie to ma szczeg贸lnie du偶e znaczenie dla zapobiegania powstawaniu raka sk贸ry, pojawiaj膮cego si臋 pod wp艂ywem promieniowania s艂onecznego lub lamp UV w solarium;
- retinol oraz jego pochodne s膮 stymulatorami wzrostu u dzieci;
- witamina A sprzyja regeneracji kom贸rek b艂on 艣luzowych i sk贸ry. Te w艂a艣ciwo艣ci witaminy A zosta艂y wykorzystane z powodzeniem w leczeniu tr膮dzika, zmarszczek i innych zmian sk贸rnych.

Dzienna dawka witaminy A wynosi ok 5 tys. j.m. (jednostek mi臋dzynarodowych), jednak przedawkowanie jej jest bardzo trudne, gdy偶 nasz organizm dobrze zniesie nawet 200 krotne przekroczenie dziennej dawki.

Pami臋tajmy o tym, 偶e witamina A ma na nas bardzo dobroczynne dzia艂anie, a najlepsze i najsmaczniejsze jej 藕r贸d艂o to 艣wie偶e owoce i warzywa.
Pablo Software Solutions
 
WITAMINA  A  - 
DOBROCZY艃CA  NASZYCH  OCZU
          Witamina A (retinol i jego pochodne) to zar贸wno zwi膮zki naturalne jak i sztucznie syntetyzowane przez cz艂owieka. Retinol i jego pochodne powstaj膮 tylko w organizmach ludzi i zwierz膮t z prekursor贸w, czyli zwi膮zk贸w wyj艣ciowych (karoten贸w) zwanych inaczej prowitamin膮 A. Karoteny s膮 zawarte prawie wy艂膮cznie w ro艣linach. Nale偶膮 one do du偶ej grupy zwi膮zk贸w nazywanych karotenoidami. S膮 to naturalne barwniki bardzo rozpowszechnione w przyrodzie. Ich wa偶ne znaczenie biologiczne polega na tym, 偶e wi臋kszo艣膰 zwierz膮t i ro艣lin w艂a艣nie im zawdzi臋cza swoje pi臋kne ubarwienie. Dzi臋ki nim kwiaty, marchewka czy pomara艅cze maj膮 tak intensywny pomara艅czowy kolor a pomidor czy papryka s膮 czerwone.
 
Copyright 2008-2010  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t