Pablo Software Solutions
 
ROZGRZANY  METABOLIZM
Przyspieszy膰 metabolizm to nic trudnego. Wystarczy suto zje艣膰, a zrobi si臋 ciep艂o, weso艂o i nabierzemy energii do 偶ycia. Nam chodzi jednak o to, by organizm spala艂 wi臋cej kalorii ni偶 mu dostarczamy. To trudniejsze, bo w drog臋 wchodzi niewidzialny dot膮d aktor - uk艂ad steruj膮cy nasz膮 przemian膮 materii. Ten "autopilot" nie podlega naszej woli i nie jest do ko艅ca poznany. Odk膮d istnieje nasz gatunek doskonali si臋 on g艂贸wnie w prze偶yciu g艂odu. "Autopilot" wci膮偶 tkwi w logice minionych tysi膮cleci niedostatku. Niedob贸r kalorii odczytuje jako zagro偶enie 艣mierci膮 i broni naszego 偶ycia b艂yskawicznie obni偶aj膮c zu偶ycie energii.
Bez trudu potrafi zaoszcz臋dzi膰 15 proc. wydatk贸w, a je艣li dokuczymy mu bardzo surow膮 diet膮 posunie si臋 nawet do niszczenia mi臋艣ni, byle ocali膰 zapasy. Si艂a, kt贸ra w czasie prawdziwego g艂odu czyni艂a z nas as贸w przetrwania, sprawia, 偶e gdy ograniczamy jedzenie, zamiast chudn膮膰 czujemy os艂abienie i smutek.

Pu艂apka diety

艢redniego wzrostu kobieta mo偶e dziennie zje艣膰 ok. 2000 kcal i nie przytyje. Za艂贸偶my, 偶e zmniejszy racj臋 do 1500 kcal. Pe艂na nadziei oczekuje, 偶e po dw贸ch tygodniach schudnie o kilogram, bo przecie偶 odj臋艂a sobie od ust 7 tysi臋cy kalorii - odpowiednik kilograma t艂uszczu. Czeka j膮 rozczarowanie, bo na wadze ub臋dzie tylko p贸艂 kilo. Organizm zacz膮艂 oszcz臋dza膰 i zamiast pi臋ciuset potrzebowa艂 uj膮膰 z rezerw tylko 200 kcal dziennie. Do schudni臋cia o kilogram potrzebny by艂 wi臋c miesi膮c! Gdy kobieta zn贸w zaczyna je艣膰 normalnie, organizm ci膮gle jeszcze oszcz臋dza 300 kcal dziennie, wi臋c przez kolejne cztery tygodnie odzyska nie tylko stracony kilogram, ale jeszcze dodatkowe p贸艂. Gdyby uda艂o si臋 przekona膰 organizm do zaniechania oszcz臋dno艣ci, schud艂aby przez miesi膮c dwa kilogramy i utrzyma艂aby wag臋. Jak do niego przem贸wi膰?

Po pierwsze: powr贸t do natury

Nasze cia艂o bez szemrania odda zapasy t艂uszczu, je偶eli uruchomione zostan膮 pierwotne przystosowania do polowania i w臋dr贸wki. S膮 wci膮偶 偶ywe. Sp贸jrzmy jak mimo tysi膮cleci cywilizacji nasze dzieci zasypiaj膮, gdy si臋 je niesie!  Intensywny wysi艂ek taki jak aerobik lub jogging, nawet je艣li nie spala dostatecznej ilo艣ci kalorii przekonuje "autopilota", 偶e trwaj膮 艂owy. D艂ugie spacery lub nordic walking oznaczaj膮 w臋dr贸wk臋, a nad膮偶y膰 za grup膮 znaczy przetrwa膰, wi臋c precz z oszcz臋dno艣ciami! Metody odchudzania oparte na tym mechanizmie 艂膮cz膮 wysi艂ek z 艂agodn膮 diet膮 np. 1800 kcal. Po zako艅czeniu kuracji metabolizm nie zwolni, przeciwnie zbudowana dodatkowo masa mi臋艣ni trwale podwy偶szy zu偶ycie energii. Nie ka偶dy jednak lubi sport, wi臋c co mamy jeszcze?

Po drugie: ch艂贸d

W naszym ciele stale dzia艂a ogrzewanie, bez kt贸rego giniemy. Dlatego rezerwa paliwa - t艂uszcz jest chroniony, ale nigdy kosztem utracenia sta艂ej temperatury we wn臋trzu cia艂a.  Dlatego och艂odzenie o 2-3 stopnie pomieszczenia, w kt贸rym przebywamy lub spacer po mrozie to skuteczny spos贸b na podkr臋cenie metabolicznego piecyka. Natomiast uczucie ch艂odu, kiedy innym wok贸艂 jest ciep艂o (o ile to nie gor膮czka) jest znakiem, 偶e organizm ju偶 zu偶ywa rezerwy i szuka oszcz臋dno艣ci. Wtedy najlepsze posuni臋cie to odrobina ruchu!

Po trzecie: pot

Ochrona przed przegrzaniem jest tak wa偶na, 偶e organizm nigdy na niej nie oszcz臋dza. Jednak 偶eby skutecznie wspom贸c odchudzanie, codziennie trzeba by wypaca膰 blisko litr nadmiarowego potu. Idealnym sprzymierze艅cem jest fala letnich upa艂贸w. Bez niej wymaga艂oby to codziennych wizyt w saunie, a to ju偶 spore obci膮偶enie dla serca. Zdrowiej wypoci膰 ten litr na si艂owni. Ale czy jest jaka艣 nadzieja dla tych, kt贸rzy ruchu nie cierpi膮 pod 偶adn膮 postaci膮?

Po czwarte: termogeneza

Termogeneza to wytwarzanie ciep艂a. Organizm wytwarza je tak偶e po posi艂ku, bo musi w艂o偶y膰 energi臋 w strawienie pokarmu. St膮d poczucie ciep艂a, gdy sobie podjemy. Z ka偶dych 100 kcal bia艂ka wydajemy 15, by je strawi膰. Je偶eli zjedzone 100 kcal by艂o cukrem lub t艂uszczem - jego strawienie okazuje si臋 sporo "ta艅sze" - kosztuje tylko 5-8 kcal. To dlatego podczas odchudzania si臋 bia艂ko powinno stanowi膰 spor膮 cz臋艣膰 diety. Badania wskazuj膮, 偶e po zjedzeniu smacznego posi艂ku termogeneza jest nieco wy偶sza, jakby organizm wk艂ada艂 wi臋cej stara艅 w przyswojenie bardziej warto艣ciowego pokarmu. Jednak trawi膮c nasze cia艂o i tak zyskuje wi臋cej kalorii ni偶 traci. Potrawy, kt贸rych strawienie kosztuje wi臋cej ni偶 ich energetyczna warto艣膰 nie istniej膮. Termogeneza poposi艂kowa to spos贸b na udoskonalenie diety i popraw臋 samopoczucia, ale jeszcze nie  na utrat臋 wagi.

Termogeniki

S膮 substancje, kt贸re oddzia艂uj膮 na uk艂ad sterowania, czyli "autopilota" naszego organizmu  i pobudzaj膮 go do dodatkowej produkcji ciep艂a. To modne obecnie termogeniki. Najcz臋艣ciej wymieniane zwi膮zki to: kapsaicyna, czyli piek膮ca substancja, kt贸ra nadaje ostry smak papryce chili, kofeina (obecna w kawie i guaranie), substancje czynne imbiru, gorzkiej pomara艅czy i bia艂ej herbaty. S膮 to 艣rodki pobudzaj膮ce. Stawiaj膮 one organizm w stan gotowo艣ci do dzia艂ania, przyspieszaj膮c bicie serca, podwy偶szaj膮c ci艣nienie krwi i mobilizuj膮c rezerwy. Badania dowodz膮, 偶e dzi臋ki nim mo偶na rzeczywi艣cie przyspieszy膰 metabolizm na tyle, 偶eby nawet bez stosowania diety nast膮pi艂 niewielki spadek wagi.  Mo偶na je bezpiecznie stosowa膰 przyjmuj膮c w postaci  przypraw, dodaj膮c do przygotowywanych da艅 papryk臋 oraz imbir lub pij膮c herbatk臋 imbirow膮. Mo偶emy si臋gn膮膰 te偶 po ro艣liny, w kt贸rych wyst臋puj膮: guaran臋, gorzk膮 pomara艅cz臋 lub tradycyjn膮 kaw臋. B臋d膮 one najskuteczniejsze na pocz膮tku kuracji odchudzaj膮cej. Po kilku tygodniach organizm przyzwyczai si臋 do nich i b臋dzie potrzebowa艂  coraz wi臋cej, by zareagowa膰 wzrostem metabolizmu. To jest moment, kiedy mamy ochot臋 si臋gn膮膰 po nie w postaci skoncentrowanych suplement贸w diety, ale przez to nara偶amy si臋 ju偶 na dzia艂ania uboczne zupe艂nie tak, jak w przypadku silnych lek贸w. Lepiej nie eksperymentowa膰 i nie da膰 si臋 nabra膰 r贸偶nym "cudownym" specyfikom, o kt贸rych informacje kr膮偶膮 po Internecie.  Znacznie sensowniejszym pomys艂em b臋dzie skorzystanie po trochu z wszystkich metod pospieszania przemiany materii. Nasz organizm jest jedyny, niepowtarzalny, a dla nas bezcenny. Cierpliwie obserwuj膮c mo偶emy go zrozumie膰 i zbudowa膰 program kontroli wagi na miar臋 w艂asnych potrzeb i mo偶liwo艣ci.  Nikt nie m贸wi, 偶e to si臋 da zrobi膰 szybko, ale przecie偶 najwa偶niejsza rzecz to nie szkodzi膰.


Artyku艂 zamieszczony w numerze 1/2011 MnZ
 
Copyright 2008-2011  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t