Pablo Software Solutions
 
CZY  SZYBKIE  JEDZENIE  TO  SAMO  Z艁O ?
Przek膮ska z baru mo偶e by膰 zdrowa i po偶ywna. Ca艂a sztuka to wybra膰 dobry bar. Albo znale藕膰 w nim to, co najmniej kaloryczne a najbardziej od偶ywcze. Tempo wsp贸艂czesnego 偶ycia wci膮偶 wzrasta. To wyra藕nie wida膰 w naszym stylu 偶ywienia. Chcemy je艣膰 szybko, smacznie i najlepiej tanio. W odpowiedzi na takie potrzeby powsta艂y bary szybkiej obs艂ugi serwuj膮ce dania typu fast food. Najcz臋艣ciej b臋d膮c w takich miejscach si臋gamy po frytki, hamburgery, kebaby, czasami po sa艂atki.
G臋ste od kalorii

Spo偶ywaj膮c takie danie dostarczamy sobie ogromn膮 ilo艣膰 kalorii, kt贸re potem przekszta艂caj膮 si臋 w zb臋dn膮 tkank臋 t艂uszczow膮. Dania typu fast food maj膮 tzw. wysok膮 g臋sto艣膰 energetyczn膮. Oznacza to, 偶e zawieraj膮 du偶膮 ilo艣膰 kilokalorii w niezbyt du偶ej obj臋to艣ci. W praktyce oznacza to, 偶e jedz膮c hamburgera z frytkami poch艂aniamy podczas jednego posi艂ku znacznie wi臋cej kalorii ni偶 warto艣ciowych produkt贸w. Wi臋cej warto艣ci od偶ywczych mia艂aby np. kanapka z pe艂noziarnistej bu艂ki z sa艂at膮 i w臋dlin膮. Dodatkowo zupe艂nie nie kontrolujemy ilo艣ci przyjmowanej energii.
Kolejnym powa偶nym zagro偶eniem, poza nadmiarem kalorii, jest tak偶e sk艂ad tego typu da艅. 600 kcal dostarczonych w postaci pe艂nowarto艣ciowego posi艂ku zawieraj膮cego b艂onnik, witaminy i sk艂adniki mineralne nie mo偶e r贸wna膰 si臋 z tak膮 sam膮 ilo艣ci膮 kalorii dostarczan膮 w du偶ym hamburgerze. Nie bez przyczyny dania typu fast food nazywa si臋 "pustym jedzeniem". Brakuje w nim zar贸wno bardzo potrzebnego dla sprawnego funkcjonowania przewodu pokarmowego b艂onnika jak i witamin czy sk艂adnik贸w mineralnych. Maj膮 za to, ogromne ilo艣ci nasyconego t艂uszczu, kt贸rego nadmiar znacznie podwy偶sza ryzyko wyst臋powania chor贸b sercowo-naczyniowych, a tak偶e niekt贸rych nowotwor贸w. Przyk艂adowo, w porcji frytek a偶 40 proc. mo偶e stanowi膰 wch艂oni臋ty olej sma偶alniczy. W barach typu fast food do sma偶enia u偶ywa si臋 specjalnych t艂uszcz贸w typu przemys艂owego. Podczas ich produkcji powstaj膮 szkodliwe dla zdrowia izomery typu trans, kt贸re podwy偶szaj膮 poziom z艂ego cholesterolu.

Krucho z dobrymi t艂uszczami

Dodatkowo fast foody zawieraj膮 niewiele warto艣ciowego bia艂ka oraz praktycznie nie dostarczaj膮 nienasyconych kwas贸w t艂uszczowych, kt贸re s膮 w rybach oraz olejach ro艣linnych. Tego typu t艂uszcze, mimo 偶e dostarczaj膮 tyle samo kalorii, co t艂uszcze nasycone chroni膮 serce i wzmagaj膮 odporno艣膰. 

Pu艂apka na 艂akomczuchy

To, co na pewno znajdziemy w barach z daniami fast food to polepszacze smaku i konserwanty. Wzmacnianie smaku i zapachu sprawia, 偶e jedzenie tego typu z ka偶dym kolejnym k臋sem smakuje nam coraz bardziej. Cz臋sto doprowadza to do swoistego uzale偶nienia od fast food贸w. I tutaj wpadamy w niebezpieczn膮 pu艂apk臋. Je艣li zdarza nam si臋 zje艣膰 hamburgera od czasu do czasu, a na co dzie艅 staramy si臋 stosowa膰 do najwa偶niejszych zalece艅 zdrowego od偶ywiania, szkodliwo艣膰 takich zachowa艅 jest znikoma. Je艣li jednak coraz cz臋艣ciej dajemy si臋 skusi膰 na kanapk臋, frytki, nap贸j oraz ciastko na deser - fundujemy sobie bomb臋 kaloryczn膮, kt贸ra szybko objawi si臋 w postaci nadwagi, a potem oty艂o艣ci. Cz臋sto usprawiedliwiaj膮c si臋 t艂umaczymy, 偶e dodali艣my do dania sa艂atk臋, czyli posi艂ek nie by艂 tak zupe艂nie bezwarto艣ciowy. Niestety, wi臋kszo艣膰 sa艂atek w fast foodach sk艂ada si臋 g艂贸wnie z sa艂aty, kt贸ra nie jest dobrym 藕r贸d艂em witamin. Co wi臋cej, warzywa na sa艂atk臋 s膮 krojone i mieszane du偶o wcze艣niej, co oznacza, 偶e zd膮偶y艂y straci膰 wiele warto艣ci od偶ywczych w procesie obr贸bki. Je艣li dodamy do tego majonezowy sos, b臋d膮cy 藕r贸d艂em dodatkowych kalorii okazuje si臋, 偶e wyb贸r sa艂atek nie musi oznacza膰, 偶e nasz posi艂ek b臋dzie du偶o bardziej warto艣ciowy. Czy jest zatem wyj艣cie dla os贸b niemaj膮cych czasu przygotowywa膰 posi艂k贸w, a jednocze艣nie dbaj膮cych o swoje zdrowie? Zdecydowanie tak.

Szybko, ale zdrowo

Ogromna wiedza, jak膮 posiedli艣my na temat wp艂ywu od偶ywiania na zdrowie sprawi艂a, 偶e coraz uwa偶niej dobieramy to, co pojawia si臋 na naszym talerzu. W odpowiedzi na potrzeby 艣wiadomych konsument贸w powsta艂y bary szybkiej obs艂ugi serwuj膮ce dania nie tylko zdrowe, ale i smaczne. W艣r贸d nich znajduj膮 si臋 m.in. bary sa艂atkowe czy bary wegetaria艅skie. Serwowane s膮 tam dania b臋d膮ce 藕r贸d艂em pe艂nowarto艣ciowego bia艂ka (chude mi臋so, ryby, nabia艂, jaja), nienasyconych kwas贸w t艂uszczowych, b艂onnika (kasza gryczana, br膮zowy ry偶, pe艂noziarniste pieczywo, otr臋by), a tak偶e witamin i sk艂adnik贸w mineralnych (warzywa, owoce). Cz臋sto w takich miejscach zamiast s艂odkich napoj贸w gazowanych s膮 serwowane lemoniady ze 艣wie偶ych cytrus贸w, 艣wie偶o wyciskany sok z owoc贸w, ma艣lanki, domowe kompoty. Je艣li wi臋c musimy zje艣膰 posi艂ek poza domem starajmy si臋, aby zwiera艂 on wszystkie niezb臋dne sk艂adniki od偶ywcze, dodatek warzyw lub owoc贸w i nasyca艂 nas bez dostarczania nadmiernej ilo艣ci kalorii.


Artyku艂 zamieszczony w numerze 6/2011 MnZ
 
Copyright 2008-2011  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t