Pablo Software Solutions
 
ODETCHNIJ
Oddychanie jest jedn膮 z podstawowych funkcji naszego organizmu, poniewa偶 jednak towarzyszy nam na co dzie艅, najzwyczajniej go nie doceniamy. Wi臋kszo艣膰 z nas oddycha automatycznie i nieprawid艂owo, czyli zbyt p艂ytko i szybko. Na dodatek mamy z艂e nawyki przy wdechu unosimy ramiona i wci膮gamy brzuch, 偶ebra rozchodz膮 si臋 na boki, a klatka piersiowa zapada. Przepona wykonuje ograniczone ruchy, a tlen dochodzi do p艂uc ma艂ymi porcjami. P艂uca zaczynaj膮 wi臋c pracowa膰 intensywniej, ale tylko szczytami, najmniejsz膮 ich cz臋艣ci膮. Tylko jedna trzecia powierzchni p艂uc wype艂nia si臋 powietrzem. W efekcie organizm odczuwa g艂贸d tlenowy, nawet na 艣wie偶ym powietrzu. Mamy k艂opoty z koncentracj膮, stajemy si臋 coraz bardziej senni i s艂absi.
Jogini twierdz膮, 偶e gdy wyd艂u偶amy oddech, jednocze艣nie przed艂u偶amy 偶ycie, a jako艣膰 oddychania ma pot臋偶ny wp艂yw na umys艂 i cia艂o. Praca z technikami oddechowymi jest od tysi膮cleci nierozerwaln膮 cz臋艣ci膮 jogi w艂a艣nie, a tak偶e tai-chi oraz innych szk贸艂 fizycznego i duchowego rozwoju. Wsp贸艂czesna medycyna i psychoterapia tak偶e zwraca uwag臋 na to, 偶e prawid艂owe i 艣wiadome oddychanie jest jednym z najbardziej naturalnych sposob贸w
na zachowanie zdrowia. W prawid艂owy spos贸b oddychaj膮 ma艂e dzieci, warto wi臋c je obserwowa膰. Przy wdechu brzuszki si臋 im rozszerzaj膮, a podczas wydechu kurcz膮. To jest w艂a艣nie zdrowy oddech przeponowy. Mi臋sie艅 przepony opada w d贸艂, p艂uca maj膮 wi臋cej przestrzeni i pobieraj膮 wi臋cej powietrza. Przepona poci膮ga serce ku do艂owi brzucha, a wype艂niaj膮ce si臋 powietrzem p艂uca delikatnie je 艣ciskaj膮, zapewniaj膮c sercu delikatny masa偶. M贸zg oraz wszystkie kom贸rki cia艂a dostaj膮 odpowiedni膮 ilo艣膰 tlenu, dzi臋ki czemu mog膮 si臋 regenerowa膰.

Cia艂o lubi tlen

Organizm ludzki stara si臋 radzi膰 sobie z problemami. Wida膰 to, gdy jeste艣my w zamkni臋tym pomieszczeniu, oddychamy p艂ytko i zbyt du偶e ilo艣ci dwutlenku w臋gla gromadz膮 si臋 we krwi. Wtedy m贸zg nakazuje wykona膰 g艂臋boki oddech - czyli ziewanie. Bo m贸zg, bardziej ni偶 jakakolwiek inna cz臋艣膰 cia艂a, potrzebuje tlenu. Mimo 偶e jest niewielki, zu偶ywa do 25 proc. pobieranego przez organizm tlenu. A na spadek zawarto艣ci tego gazu we krwi wyra藕nie reaguje - pojawiaj膮 si臋 problemy z pami臋ci膮 i koncentracj膮, zmniejsza si臋 nawet precyzyjne koordynowanie pracy mi臋艣ni. To jednak nie wszystko. 艢wiadome oddychanie pozwala nam wyciszy膰 si臋 i zapanowa膰 nad emocjami. 艁atwo zaobserwowa膰, co dzieje si臋 z nami w stresie zaczynamy oddycha膰 szybko i p艂ytko lub przeciwnie - zatrzymujemy powietrze. Ale dzieje si臋 te偶 na odwr贸t - g艂臋bsze i powolne oddychanie uspokaja, odci膮偶a organizm. Kontrola oddechu jest wspania艂膮 metod膮 relaksacji i walki ze stresem, po kt贸r膮 coraz ch臋tniej si臋gaj膮 terapeuci. Warto wi臋c 膰wiczy膰 艣wiadome oddychanie. Wystarczy kilka minut dziennie, najlepiej na 艣wie偶ym powietrzu, by cia艂o wykszta艂ci艂o nowy, zdrowy nawyk.

膯wiczymy 艣wiadome oddychanie:

> We藕 spokojny, g艂臋boki wdech nosem i zacznij wydmuchiwa膰 powietrze ci膮g艂ym, d艂ugim strumieniem, tak jak to robisz, gdy dmuchasz na zbyt gor膮c膮 zup臋. Postaraj si臋, by wydech by艂 jednostajny i jak najd艂u偶szy.

> Si膮d藕 w wygodnej pozycji i zamknij oczy. Staraj si臋 u艣wiadomi膰 sobie, w jaki spos贸b nabierasz powietrze, jak wdech zamienia si臋 w wydech, jak wygl膮daj膮 przerwy pomi臋dzy wdechem a wydechem, czy wydech jest d艂u偶szy ni偶 wdech. Obserwowanie automatycznie powoduje pog艂臋bienie oddechu, a tym samym odreagowanie stresu.

> Jedn膮 r臋k臋 po艂贸偶 na brzuchu, a drug膮 na klatce piersiowej. Oddychaj spokojnie i - co niezwykle wa偶ne - nosem. Wdech zacznij od nabierania powietrza do brzucha. Brzuch powinien si臋 delikatnie unie艣膰. Wtedy przepona automatycznie si臋 rozlu藕ni. Wci膮gaj powietrze do p艂uc, wyra藕nie rozszerzaj膮c klatk臋 piersiow膮, a pod koniec wdechu delikatnie odchyl ramiona do ty艂u. Wydech zr贸b w tej samej kolejno艣ci - powietrze powinno najpierw wyj艣膰 z brzucha, nast臋pnie z p艂uc.


Artyku艂 zamieszczony w numerze 7/2011 MnZ
 
Copyright 2008-2011  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t