Pablo Software Solutions
 
SI艁A PROSTO Z DRZEWA
Zastanawiasz si臋, dlaczego spacer w艣r贸d drzew zawsze wspaniale wycisza i dodaje energii? Bo las jest najlepszym terapeut膮 i lekarstwem na wiele dolegliwo艣ci. Za darmo i bez skutk贸w ubocznych. o, co jest zgodne z natur膮 jest dobre. To, co jest wbrew naturze, jest z艂e - g艂osi chi艅skie przys艂owie. A c贸偶 jest bardziej naturalnego i pierwotnego ni偶 szumi膮cy, zielony las? Ludzie od wiek贸w intuicyjnie korzystali z jego dobrodziejstw, a drzewom przypisywali ogromn膮 moc. Przy nowo wybudowanym domu sadzono drzewo, by chroni艂o przed z艂em. Z brzozy i lipy wyrabiano ko艂yski, bo ich si艂a mia艂a zapewni膰 niemowl臋tom zdrowy rozw贸j, a jod艂owa miote艂ka broni艂a gospodarstwa przed go艣膰mi z za艣wiat贸w. Przyk艂ady mo偶na mno偶y膰. Dzisiaj natomiast wiemy, 偶e przebywanie w艣r贸d zieleni dostarcza nam mn贸stwo korzy艣ci zdrowotnych.
Na wielu poziomach

Drzewa, kt贸re rosn膮 w du偶ych skupiskach pe艂ni膮 rol臋 naturalnych filtr贸w zanieczyszczonego powietrza i wytwarzaj膮 korzystny dla nas mikroklimat. Poch艂aniaj膮 i neutralizuj膮 wszelkie py艂y, toksyny i metale ci臋偶kie, a produkuj膮 tlen. Jedno drzewo li艣ciaste wytwarza w ci膮gu godziny 1200 litr贸w tlenu, podczas gdy cz艂owiek w tym samym czasie zu偶ywa 30 litr贸w. A sze艣膰dziesi臋cioletnia sosna produkuje w ci膮gu doby tlen stanowi膮cy dzienne zapotrzebowanie dla trojga ludzi. Lecz d艂ugi spacer w艣r贸d drzew to nie tylko dawka niezb臋dnego do od偶ywania kom贸rek tlenu. Las czy park wp艂ywaj膮 na nas na r贸偶ne sposoby. Po pierwsze spogl膮danie na barw臋 zielon膮 odstresowuje i koj膮co wp艂ywa na uk艂ad nerwowy. Co wi臋cej, badacz Roger Ulrich zauwa偶y艂, 偶e pacjenci szpitala, kt贸rzy przebywali w salach z widokiem na drzewa, du偶o rzadziej prosili o 艣rodki przeciwb贸lowe ni偶 ci, kt贸ry trafili do sal z oknami wychodz膮cymi na inne budynki. Z jego obserwacji jasno wynika, 偶e ziele艅 pomaga艂a 艂agodzi膰 dolegliwo艣ci b贸lowe. Kolejny aspekt to dzia艂anie poprzez zmys艂 s艂uchu. Delikaty szum relaksuje tak bardzo, 偶e odruchowo zaczynamy wolniej i g艂臋biej oddycha膰, a podwy偶szone ci艣nienie wraca do prawid艂owego poziomu.

Pozytywny jon ujemny

Drzewa s膮 tak偶e 藕r贸d艂em ujemnie na艂adowanych cz膮stek powietrza, kt贸re neutralizuj膮 niekorzystne dla nas jony dodatnie, emitowane masowo chocia偶by przez sprz臋t elektroniczny, wszelkiego rodzaju przeka藕niki, spaliny i dym papierosowy. Im wi臋cej cz膮steczek dodatnich w naszym otoczeniu, tym gorzej si臋 czujemy: jeste艣my bardziej zm臋czeni oraz bardziej podatni na choroby. I odwrotnie - obecno艣膰 jon贸w ujemnych 艣wietnie wp艂ywa na nasze samopoczucie. Badacze ostatnio odkryli, 偶e jony tak偶e poprawiaj膮 nastr贸j, gdy偶 maj膮 zwi臋ksza膰 poziom serotoniny w m贸zgu. Warto wi臋c wiedzie膰, 偶e powietrze najlepiej jonizuj膮 sosny, ja艂owce, brzozy i lipy.

Si艂y specjalne

Drzewa maj膮 jeszcze jedn膮 cudown膮 w艂a艣ciwo艣膰 - wydzielaj膮 lotne substancje, tzw. Fitoncydy, kt贸re odpowiadaj膮 za ich odporno艣膰 oraz chroni膮 je przed chorobotw贸rczymi mikroorganizmami. Na przyk艂ad sosna, brzoza i ja艂owiec wytwarzaj膮 wok贸艂 siebie pi臋ciometrow膮 stref臋 woln膮 od bakterii! Fitoncydy wdychane z le艣nym powietrzem oczyszczaj膮 uk艂ad oddechowy z mikrob贸w i w ten spos贸b zapobiegaj膮 infekcjom. Okaza艂o si臋 r贸wnie偶, 偶e lotne substancje wzmacniaj膮 uk艂ad odporno艣ciowy. Japo艅ski uczony Sam Qing Li udowodni艂 tak偶e, 偶e le艣ne spacery pobudzaj膮 organizm do wytwarzania tzw. Naturalnych zab贸jc贸w (Natural Killer), czyli kom贸rek wyspecjalizowanych w niszczeniu patogen贸w. Wielbiciele odpoczynku na 艂onie natury maj膮 ich o 50 proc. Wi臋cej ni偶 osoby, kt贸re spaceruj膮 w mie艣cie lub nie spaceruj膮 wcale. Co wa偶ne, popraw臋 odporno艣ci wida膰 ju偶 po jednym dniu przebywania w艣r贸d drzew. Warto wiedzie膰, 偶e najwi臋cej fitoncyd贸w ro艣liny wydzielaj膮 wiosn膮. Ale ka偶da pora roku jest dobra, by podelektowa膰 si臋 zieleni膮 i do艣wiadczy膰 dobroczynnego wp艂ywu drzew na organizm.

Wybierz swoje drzewo

Znajd藕 zdrowo wygl膮daj膮ce drzewo - bez paso偶yt贸w (np. jemio艂y czy huby) i bez zwyrodnie艅. Przytul si臋 do niego jak najwi臋ksz膮 powierzchni膮 cia艂a. Albo po艂贸偶 w jego cieniu, oprzyj bose stopy o pie艅 i g艂臋boko oddychaj. Mo偶esz te偶 oprze膰 si臋 o nie plecami i w my艣lach rozmawia膰 z nim jak z przyjacielem. Takie minimum 20-minutowe seanse powtarzaj systematycznie i jak najcz臋艣ciej.

brzoza - uspokaja, neutralizuje negatywny wp艂yw ciek贸w wodnych, zwi臋ksza odporno艣膰,
buk - 艂agodzi napi臋cia, poprawia zdolno艣膰 koncentracji i kr膮偶enie,
d膮b - wzmacnia organizm i uaktywnia naczynia limfatyczne, zwi臋ksza odporno艣膰 na stres,
jod艂a - u艂atwia radzenie sobie z emocjami, dzia艂a przeciwzapalnie, pomaga w b贸lach reumatycznych,
kasztanowiec - zwalcza stany l臋kowe, pomaga zasn膮膰, przeciwdzia艂a reumatyzmowi,
lipa - rozja艣nia my艣li, przywraca wewn臋trzn膮 r贸wnowag臋, zapach jej kwiat贸w dzia艂a przeciwzapalnie i przeciwgor膮czkowo,
orzech - wzmacnia si艂y fizyczne i psychiczne, 艂agodzi choroby sk贸ry,
sosna - pomaga w leczeniu chor贸b dr贸g oddechowych oraz w stanach przem臋czenia, wyostrza inteligencj臋,
艣wierk - dodaje pewno艣ci siebie, dzia艂a wykrztu艣nie i dezynfekuje sk贸r臋,
topola - wspomaga oczyszczanie organizmu, stymuluje nerki, regeneruje zm臋czone mi臋艣nie.


Autor: Agnieszka Kugiel (MnZ)
 
Copyright 2008-2011  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t