Podczas mro┼║nych dni organizm potrzebuje wi─Öcej energii, dlatego nale┼╝y je┼Ť─ç bardziej kaloryczne posi┼éki. W codziennym menu powinno si─Ö znale┼║─ç wi─Öcej produkt├│w zawieraj─ůcych t┼éuszcze i w─Öglowodany. Posi┼éki powinny by─ç ciep┼ée, ┼╝eby rozgrzewa─ç wych┼éodzony organizm. Ka┼╝demu zimowemu posi┼ékowi powinien towarzyszy─ç kubek gor─ůcego napoju. Rozgrzewaj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci ma niezbyt mocna herbata z cytryn─ů z dodatkiem miodu, soku malinowego lub napar z kwiat├│w lipy. Picie herbaty z dodatkiem alkoholu gdy jeste┼Ťmy wyzi─Öbieni i przebywamy na mrozie jest (wbrew obiegowej opinii) pomys┼éem fatalnym. Na chwil─Ö zrobi nam si─Ö cieplej, ale ze wzgl─Ödu na to, ┼╝e alkohol rozszerza naczynka krwiono┼Ťne w jeszcze szybszym tempie utracimy drogocenne ciep┼éo z naszego organizmu. Pami─Ötajmy o tej zasadzie. Je┼╝eli w czasie mroz├│w spo┼╝ywamy alkohol to nigdy nie wychod┼║my potem z domu.
W mro┼║ne dni nale┼╝y bezwzgl─Ödnie nosi─ç ciep┼ée r─Ökawice, najlepiej futrzane z jednym palcem oraz ciep┼é─ů czapk─Ö. Przez g┼éow─Ö mo┼╝emy straci─ç nawet 70% ciep┼éa. W czasie silnych mroz├│w przed wyj┼Ťciem na mr├│z dobrze jest posmarowa─ç d┼éonie t┼éustym kremem. B─Ödzie dodatkow─ů ochron─ů dla r─ůk. Buty powinny by─ç wysokie, na grubej podeszwie. Powinny by─ç r├│wnie┼╝ o numer wi─Öksze, ┼╝eby mo┼╝na by┼éo za┼éo┼╝y─ç ciep┼ée skarpetki i swobodnie porusza─ç palcami st├│p. Gdy palce s─ů ┼Ťci┼Ťni─Öte, krew wolniej w nich kr─ů┼╝y i stopy szybko marzn─ů. Nale┼╝y unika─ç ubra┼ä z tworzyw sztucznych, wybiera─ç ubrania bawe┼éniane i we┼éniane, kt├│re oddychaj─ů. Przebywaj─ůc na mrozie powinni┼Ťmy si─Ö rusza─ç. Tupanie w miejscu poprawia kr─ů┼╝enie krwi i zapobiega zmarzni─Öciu.

Je┼Ťli po przyj┼Ťciu do domu wci─ů┼╝ jest nam zimno w stopy, zanurzmy je na kilkana┼Ťcie minut w ciep┼éej wodzie z dodatkiem soli rozgrzewaj─ůcej do k─ůpieli z olejkiem cynamonowym (np. Nivelazione, Dr Stopa). R─Öce i stopy posmarujmy ma┼Ťci─ů lub ┼╝elem rozgrzewaj─ůcym z ro┼Ťlinnymi olejkami eterycznymi i kamfor─ů (np. Ko┼äska Ma┼Ť─ç Rozgrzewaj─ůca). Doskona┼éym sposobem na rozgrzanie zmarzni─Ötego cia┼éa jest jego rozcieranie i masowanie. Zanim dojdzie do powa┼╝nego wych┼éodzenia, mo┼╝emy sami sk┼éoni─ç organizm do uruchomienia naturalnych mechanizm├│w produkcji ciep┼éa poprzez ruch, tupanie, rozcieranie. Do tego celu potrzebny b─Ödzie mokry r─Öcznik, kt├│rym nale┼╝y rozciera─ç cia┼éo pocz─ůwszy od st├│p, przez ┼éydki, uda i dalej w kierunku serca i klatki piersiowej. Do takiego masa┼╝u mo┼╝na tak┼╝e u┼╝y─ç ma┼Ťci z kamfor─ů. Maj─ů one w┼éa┼Ťciwo┼Ťci rozgrzewaj─ůce i przydaj─ů si─Ö, gdy wymarzni─Öci obawiamy si─Ö choroby. Natrzyjmy ni─ů plecy i klatk─Ö piersiow─ů i wejd┼║my pod ciep┼é─ů ko┼édr─Ö.

Je┼╝eli nasze przemarzni─Öte d┼éonie lub stopy s─ů blade, a po kilku minutach pobytu w ciep┼éym pomieszczeniu staj─ů si─Ö czerwono-sinawe i szorstkie, za┼Ť sk├│ra zaczyna p─Öka─ç i odczuwamy pieczenie to jest prawdopodobne, ┼╝e uleg┼éy one odmro┼╝eniu. Je┼╝eli odmro┼╝enie d┼éoni lub st├│p jest nieznaczne wystarczy rozgrza─ç je w ciep┼éej k─ůpieli, zaczynaj─ůc od wody o temperaturze 25 st. Celsjusza, podwy┼╝szaj─ůc j─ů stopniowo do 37-38 st. Celsjusza (nie wi─Öcej!). Po k─ůpieli nale┼╝y je delikatnie osuszy─ç i nasmarowa─ç kremem ┼éagodz─ůcym z dodatkiem gliceryny i rumianku. Je┼╝eli odmro┼╝enia s─ů powa┼╝nie i na sk├│rze pojawiaj─ů si─Ö rany, w├│wczas nale┼╝y zwr├│ci─ç si─Ö po porad─Ö do lekarza. Rany powsta┼ée w wyniku odmro┼╝e┼ä z regu┼éy trudno si─Ö goj─ů. Gdy w ci─ůgu zimy cho─ç raz lekko odmrozimy sobie sk├│r─Ö d┼éoni lub st├│p, to nawet po zagojeniu b─Öd─ů one ju┼╝ wra┼╝liwsze na ch┼é├│d. Dlatego po odmro┼╝eniu trzeba ze szczeg├│ln─ů dba┼éo┼Ťci─ů zabezpiecza─ç si─Ö przed zimnem. Podobne odmro┼╝enia mog─ů pojawi─ç si─Ö na sk├│rze twarzy, np. na nosie. Tutaj najlepszym sposobem zabezpieczenia jest stosowanie t┼éustych krem├│w ochronnych i zakrywanie cz─Ö┼Ťci twarzy szalikiem.

W mro┼║ne, zimowe dni musimy szczeg├│lnie zadba─ç o odpowiedni─ů ochron─Ö dziecka przed ch┼éodem i wiatrem. Os┼éabienie wywo┼éane przech┼éodzeniem u┼éatwia bowiem atak drobnoustrojom chorobotw├│rczym. Dobre, ciep┼ée buty i ciep┼éa kurtka, mi─Ökki szalik i czapka naci─ůgana na uszy, ciep┼ée r─Ökawiczki oraz krem ochronny do sk├│ry twarzy to niezb─Ödne wyposa┼╝enie dziecka w czasie zimy. Musimy zrobi─ç wszystko, aby je ochroni─ç przed ch┼éodem. Malucha do 1 roku ┼╝ycia nie wyprowadzajmy na spacer gdy temperatura spada poni┼╝ej - 10 stopni Celsjusza. Czuwajmy, ┼╝eby dziecko nie zasn─Ö┼éo podczas spaceru na mrozie. Mo┼╝e to doprowadzi─ç do przemarzni─Öcia. Gdy dziecko jednak zmarznie, trzeba z nim jak najszybciej wr├│ci─ç do domu. Po powrocie najwa┼╝niejsze jest jego szybkie rozgrzanie. Zdejmijmy wierzchnie okrycie, zmie┼ämy przemoczone skarpety lub inne cz─Ö┼Ťci garderoby na suche. Je┼╝eli stopy s─ů bardzo przech┼éodzone, mo┼╝emy dla rozgrzania zanurzy─ç je w misce z lekko ciep┼é─ů wod─ů (nie gor─ůc─ů!). Po trwaj─ůcej kilka minut k─ůpieli stopy dok┼éadnie wycieramy, najlepiej szorstkim r─Öcznikiem, aby pobudzi─ç kr─ů┼╝enie krwi i zak┼éadamy na nie ciep┼ée skarpety. Klatk─Ö piersiow─ů i plecy mo┼╝emy natrze─ç ma┼Ťci─ů rozgrzewaj─ůc─ů np.: WICK, Pulmex Baby. Do picia podajmy herbat─Ö z sokiem malinowym, kt├│ry ma w┼éa┼Ťciwo┼Ťci rozgrzewaj─ůce i zapobiega przezi─Öbieniu.

Przez ca┼é─ů zim─Ö trzeba dba─ç o systematyczne dostarczanie dziecku witaminy C. Jest jej sporo w wielu produktach np. w ziemniakach, natce pietruszki, kapu┼Ťcie, czerwonej papryce. Witamina C znajduje si─Ö tak┼╝e w owocach. Jedzmy wi─Öc dost─Öpne na rynku owoce cytrusowe: cytryny, pomara┼äcze czy mandarynki. Je┼╝eli z jakich┼Ť przyczyn nie mo┼╝emy, si─Ögnijmy po witaminy z apteki.

Bardzo wa┼╝ne jest unikanie wyzi─Öbiania organizmu, gdy┼╝ jego skutkiem mo┼╝e by─ç p├│┼║niejsza infekcja. Je┼╝eli dziecko, kt├│re zmarz┼éo zaczyna kas┼éa─ç, pojawia si─Ö katar, ma podwy┼╝szon─ů temperatur─Ö, a jego samopoczucie si─Ö pogarsza, w├│wczas nale┼╝y zasi─Ögn─ů─ç porady pediatry. Dla z┼éagodzenia objaw├│w gor─ůczki mo┼╝na poda─ç dziecku ┼éagodny ┼Ťrodek przeciwgor─ůczkowy, np.: Paracetamol lub Nurofen.



Pi─Ö─ç rad na rozgrzewk─Ö

1. Nawet najgrubszy sweter jest gorszy niż dwa cienkie założone jeden na drugi.
2. Uwaga na rejony od pasa do uda. Nawet je┼Ťli mamy 20 lat i pi─Ökny brzuch, zim─ů zakrywajmy p─Öpek. W przeciwnym razie za kilka lat b─Ödziemy cz─Östo odwiedza─ç gabinet urologa.
3. Radykalne odchudzanie zim─ů to z┼éy pomys┼é - pozbawiaj─ůc si─Ö kalorii, dodatkowo zmarzniemy.
4. Je┼Ťli marzniemy, spr├│bujmy rozgrza─ç zimne ┼é├│┼╝ko gor─ůcym termoforem.
5. Nigdy na mrozie nie spożywajmy alkoholu. Organizm zostaje bardzo szybko wychłodzony, co może doprowadzić nawet do zamarznięcia.


Trzymajmy si─Ö ciep┼éo a z pewno┼Ťci─ů mrozy nie dadz─ů nam si─Ö tak bardzo we znaki.
Pablo Software Solutions
 
JAK  SOBIE  RADZI─ć 
Z  DU┼╗YMI  MROZAMI ?
           Kiedy robi si─Ö mro┼║no, r─Öce i nogi staj─ů si─Ö lodowate, bo dociera do nich mniej krwi. Zostaje ona skierowana do narz─ůd├│w wewn─Ötrznych, ┼╝eby je ogrza─ç. W mro┼║ne dni nasz organizm stara si─Ö utrzyma─ç optymaln─ů temperatur─Ö w najwa┼╝niejszych dla ┼╝ycia organach: p┼éucach, sercu i m├│zgu. Kieruje wi─Öc do nich wi─Öksze porcje ciep┼éej krwi, a ogranicza "grzanie" w peryferyjnych cz─Ö┼Ťciach cia┼éa - stopach i d┼éoniach. Dlatego one marzn─ů nam najszybciej. Jak temu zapobiec?
 
Copyright ę 2008-2010  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno┼Ťci
Powr├│t