Pablo Software Solutions
 
7  PYTA艃  O  CHOLESTEROL
Jest naszym dobroczy艅c膮. Dba o kondycj臋 i nastr贸j. Co zrobi膰, by cholesterol pracowa艂 dla nas, zamiast budowa膰 blaszki mia偶d偶ycowe? Oto, co trzeba o nim wiedzie膰.
1. Co to jest cholesterol?

T艂uszcz niezb臋dny w organizmie. Jest w ka偶dej kom贸rce. Potrzebujemy go do produkcji hormon贸w, witaminy D i kwas贸w 偶贸艂ciowych koniecznych do trawienia. Zbyt niski poziom cholesterolu sprzyja depresji!
Copyright 2008-2011  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t
2. Dlaczego wi臋c czasem dostarcza nam zmartwie艅?

To nie cholesterol jest przyczyn膮 problem贸w, tylko nasz tryb 偶ycia i dieta. Kiedy zbyt wiele dostarczymy go jedz膮c du偶o produkt贸w zwierz臋cych - sami prosimy si臋 o k艂opoty. Poziom cholesterolu wzrasta, a to jeden z g艂贸wnych czynnik贸w ryzyka chor贸b kr膮偶enia. Nieprawid艂owe nawyki 偶ywieniowe, brak aktywno艣ci ruchowej i nadwaga s膮 przyczyn膮 podwy偶szenia poziomu cholesterolu.

3. A mo偶e winne s膮 geny?

Niekt贸rzy rzeczywi艣cie maj膮 genetyczne sk艂onno艣ci do podwy偶szonego poziomu cholesterolu. Nie ujawniaj膮 si臋 one jednak, je艣li prowadzimy zdrowy tryb 偶ycia. Osoby, w kt贸rych rodzinach wielu bliskich ma podwy偶szony poziom cholesterolu, powinny szczeg贸lnie dba膰 o prawid艂ow膮 diet臋 i aktywno艣膰 fizyczn膮. I b臋d膮 mia艂y cholesterol w normie.

4. Czy stres podnosi poziom cholesterolu?

Tak. Naukowcy nie wiedz膮 czy dzieje si臋 tak dlatego, 偶e organizm w stresie potrzebuje wi臋cej z艂ego cholesterolu LDL, by transportowa膰 energi臋 do tkanek, czy te偶 gorzej pozbywa si臋 wtedy nadmiaru cholesterolu z krwi. Bez wzgl臋du jednak na przyczyn臋, 偶ycie w napi臋ciu powy偶sza poziom cholesterolu. Dlatego warto inwestowa膰 w kursy radzenia sobie ze stresem, nauk臋 relaksu i prac臋 nad rozpoznawaniem i kontrolowaniem emocji.

5. Co to jest lipidogram?

To oznaczenie poziomu cholesterolu, jego frakcji oraz trigliceryd贸w. Prawid艂owy lipidogram wygl膮da tak:
ca艂kowity poziom cholesterolu mniejszy ni偶 190 mg/dl (5,0 mmol/l);
frakcja LDL poni偶ej 115 mg/dl (3,0 mmol/l),
frakcja HDL powy偶ej 40 mg/dl (1,0 mmol/l) u m臋偶czyzn i 45 mg/dl (1,2 mmol/l) u kobiet;
triglicerydy poni偶ej 150 mg/dl (1,7 mmol/l).

6. Co robi膰, by nie mie膰 k艂opot贸w z cholesterolem?

Zamieni膰 t艂uszcze zwierz臋ce na oleje ro艣linne: s艂onecznikowy, sojowy i kukurydziany oraz oliw臋 z oliwek i olej rzepakowy. Zamiast mas艂a je艣膰 mi臋kkie margaryny ze sterolami ro艣linymi. Unika膰: czerwonego mi臋sa, oleju kokosowego, t艂ustego mleka, 艣mietany, lod贸w, ser贸w oraz ciastek, krakers贸w i frytek. Uprawia膰 aktywno艣膰 fizyczn膮, np. Nordic Walking czy cho膰by spacery, bo to poprawia gospodark臋 t艂uszczow膮 organizmu.

7. Czy sami mo偶emy bada膰 poziom cholesterolu?

Umo偶liwia to Glukometr CardioChek. To urz膮dzenie, poza poziomem glukozy, okre艣la inne parametry krwi, w tym cholesterol ca艂kowity i jego frakcje oraz triglicerydy.


Autor: Maria Karczewska


Artyku艂 zamieszczony w numerze 10/2011 "Mody na Zdrowie"