Pablo Software Solutions
 
INTELIGENCJA  KR臉GOS艁UPA
Ruch, cho膰 tak naturalny i zwyk艂y, jest sztuk膮. Ekspert Mody na Zdrowie, specjalista odnowy biologicznej, in偶. Stanis艂aw Szabuniewicz, podpowiada, jak inteligentnie wykonywa膰 codzienne i 艣wi膮teczne czynno艣ci. Mo偶esz mie膰 w miar臋 zdrowy kr臋gos艂up do p贸藕nych lat. Trzeba tylko nauczy膰 si臋, jak prawid艂owo go u偶ywa膰. We藕 sobie do serca rady Stanis艂awa Szabuniewicza, wsp贸艂autora ksi膮偶ki pt. "膯wiczenia usprawniaj膮ce kr臋gos艂up", kt贸ry kiedy艣 sam by艂 pacjentem ortoped贸w i neurolog贸w. Dzi艣, korzystaj膮c ze swego do艣wiadczenia, opracowa艂 poradnik, jak si臋 dobrze rusza膰, by jak najmniej narzeka膰 na kr臋gos艂up. Sprawd藕, jak mo偶esz bez przeci膮偶enia i kontuzji przygotowa膰 wspania艂e 艣wi臋ta.

Ubieranie choinki i wieszanie firanek.

Warto do tych czynno艣ci wykorzysta膰 drabink臋 lub sto艂ek, by艣my nie musieli zbytnio zadziera膰 g艂owy. Mo偶e to uchroni膰 nas przed niebezpiecznym upadkiem. Wzd艂u偶 szyjnego odcinka kr臋gos艂upa biegn膮 ma艂e t臋tnice kr臋gowe zaopatruj膮ce m贸zg. Gdy zadzieramy g艂ow臋, ulegaj膮 za艂amaniu, wskutek czego krwi trudniej jest si臋 przedosta膰 do m贸zgu. Je艣li jeszcze do tego mamy zmiany zwyrodnieniowe kr臋gos艂upa - a u wi臋kszo艣ci os贸b po czterdziestce, w mniejszym lub wi臋kszym stopniu, one wyst臋puj膮 - to przep艂yw krwi przez t臋tnice jest jeszcze bardziej ograniczony. Ponadto, naczynia mog膮 by膰 dodatkowo zw臋偶one przez z艂ogi cholesterolowe. W艂a艣nie dlatego, gdy zadzieramy g艂ow臋, mo偶e doj艣膰 do kr贸tkotrwa艂ego, ale istotnego ograniczenia dost臋pu krwi do m贸zgu i chwilowego omdlenia, kt贸rego przyczyny cz臋sto w og贸le sobie nie u艣wiadamiamy. Nara偶amy si臋 jednak w ten spos贸b na upadek. Dlatego pami臋tajmy: bombki, 艂a艅cuchy, firanki, dekoracje 艣wi膮teczne wieszamy, zawsze stoj膮c na odpowiednio wysokim pode艣cie, sto艂ku lub drabinie, by uchroni膰 si臋 przed szkodliwym zadzieraniem g艂owy.

Mycie pod艂贸g i sprz膮tanie na kolanach.

Zawsze r贸bmy to, u偶ywaj膮c podk艂adek pod kolana! Mo偶e to by膰 cho膰by z艂o偶ony gruby r臋cznik. W sklepach ogrodniczych mo偶na kupi膰 specjalne podk艂adki pod kolana do prac w ogrodzie, kt贸re znakomicie sprawdzaj膮 si臋 tak偶e w domu. Dlaczego to takie wa偶ne? Bo kl臋kanie na twardym pod艂o偶u bardzo szkodzi kolanom. S膮 to skomplikowane mechanicznie, a jednocze艣nie wra偶liwe i nara偶one na wiele przeci膮偶e艅 stawy. Kl臋kanie na twardej powierzchni mo偶e doprowadzi膰 do uszkodze艅, mog膮cych wywo艂a膰 stan zapalny i obrz臋k. Medycyna zna nawet schorzenie o nazwie kolano pastora, b臋d膮ce nast臋pstwem d艂ugotrwa艂ego mechanicznego nacisku na kolano. Oszcz臋dzajmy nasze nogi, nie kl臋kajmy na go艂ej pod艂odze ani kafelkach w 艂azience bez amortyzuj膮cej podk艂adki.

Odkurzanie.

Domowe porz膮dki, cho膰 znacznie u艂atwione przez rozmaite urz膮dzenia mechaniczne, mog膮 by膰 przyczyn膮 przeci膮偶enia kr臋gos艂upa. A pow贸d jest prozaiczny: zbyt kr贸tka rura odkurzacza lub trzonek szczotki, kt贸re zmuszaj膮 nas do pracy w pochyleniu. W tej pozycji, ze zgarbionymi plecami, obci膮偶amy kr臋gos艂up ponad miar臋. Nic wi臋c dziwnego, 偶e ju偶 po odkurzeniu jednego pokoju czasem trudno nam si臋 wyprostowa膰! A po generalnych porz膮dkach cierpimy przez tydzie艅. P贸艂 biedy, je艣li to tylko b贸le mi臋艣ni plec贸w. Jednak czasem pochylenie z jednoczesnym d藕wigni臋ciem, np. gdy chcemy wyj膮膰 dywan spod tapczanu, skutkuje tzw. postrza艂em lub rw膮 kulszow膮, kt贸ra mo偶e nas wy艂膮czy膰 ze 艣wi膮tecznych przyjemno艣ci. Podczas odkurzania powinni艣my stara膰 si臋 trzyma膰 plecy wyprostowane. Dlatego przed zakupem odkurzacza trzeba si臋 do niego 刾rzymierzy膰. Najlepsze s膮 urz膮dzenia z regulowan膮 d艂ugo艣ci膮 rury, kt贸r膮 ka偶dy z domownik贸w mo偶e dopasowa膰 do swojego wzrostu. To samo dotyczy szczotek, mop贸w, froterek i urz膮dze艅 do prania dywan贸w.

Przygotowywanie jedzenia.

Przed 艣wi臋tami mn贸stwo czasu sp臋dzamy przy kuchennym blacie lub stole. Kroimy, zagniatamy ciasto, uk艂adamy na p贸艂miskach, lukrujemy, posypujemy, ubieramy. Starajmy si臋, jak to tylko mo偶liwe, nie pochyla膰 si臋 nad sto艂em, nie garbi膰, nie zwiesza膰 g艂owy, bo to przeci膮偶a ca艂y kr臋gos艂up. Je艣li mamy zbyt niski blat lub kuchenny st贸艂 lepiej przy nim usi膮艣膰 na odpowiednio niskim sto艂ku, co b臋dzie sprzyja膰 pilnowaniu prostej sylwetki.

Prace wykonywane na stoj膮co.

Jest tego sporo. Stoimy przy stole i kuchni podczas mycia okien, drzwi, ubierania choinki, wieszania dekoracji. Potem cz臋sto czujemy to w krzy偶u. A jest prosty spos贸b, by unikn膮膰 nadmiernego przeci膮偶enia odcinka l臋d藕wiowego: nauczy膰 si臋 prawid艂owo sta膰. Stoimy, pilnuj膮c prostych plec贸w i przybieraj膮c neutraln膮 postaw臋 - czyli ani si臋 nie garbimy, ani przesadnie nie prostujemy. Dobrze jest te偶 podczas stania jedn膮 nog臋 oprze膰 na niewysokiej podp贸rce. Mo偶e to by膰 najni偶sza p贸艂ka otwartej szafki, odwr贸cona miska, kilka ksi膮偶ek - cokolwiek, na czym mo偶na stabilnie oprze膰 stop臋. Po pewnym czasie zmie艅my nog臋, niech teraz druga spocznie na podp贸rce. W takiej pozycji najkorzystniej rozk艂adaj膮 si臋 si艂y dzia艂aj膮ce na kr臋gos艂up i stanie mniej m臋czy.

Trzepanie dywan贸w.

Niech nikomu nie przyjdzie do g艂owy udawa膰 si艂acza! Ci臋偶ki i niewygodny dywan zawsze nosimy w dwie osoby, aby przenie艣膰 go na trzepak i rozwiesi膰. Przy trzepaniu dywan贸w, tak jak przy innych czynno艣ciach, plecy musz膮 by膰 proste. Je艣li b臋dziemy tego przestrzega膰, to sama praca trzepaczk膮 niczym nam nie grozi. Przestrzegam natomiast przed trzepaniem w pochylonej pozycji dywanu roz艂o偶onego na 艣niegu. Mo偶e dla dywanu jest to dobre, lecz dla naszego kr臋gos艂upa - nie! W takiej sytuacji powinni艣my trzepa膰 dywan, kl臋cz膮c, najlepiej na jednym kolanie zmieniaj膮c je co jaki艣 czas, i u偶ywa膰 mi臋kkich podk艂adek.

Noszenie zakup贸w.

Lepiej nie艣膰 dwie mniejsze siatki w dw贸ch r臋kach ni偶 jedn膮 du偶膮. Pami臋tajmy, by ci臋偶ar by艂 r贸wno roz艂o偶ony na obie r臋ce. Wtedy obci膮偶enie kr臋gos艂upa jest prawid艂owe i nie powinni艣my zrobi膰 sobie krzywdy. Wa偶ne jest tak偶e wyjmowanie produkt贸w z kosza w supermarkecie. Zamiast si臋 pochyla膰 i wyci膮ga膰 r臋ce - dotyczy to os贸b wy偶szych - ugnijmy nieco kolana, i z prostymi plecami wyk艂adajmy zakupy na ta艣m臋 przy kasie. Przy okazji 膰wiczymy mi臋艣nie ud. Pami臋tajmy r贸wnie偶, by podnosz膮c siatki z ziemi, te偶 zachowywa膰 proste plecy. Zamiast si臋 pochyla膰, trzeba minimalnie ugi膮膰 kolana.


Wk艂adanie baga偶y lub zakup贸w do baga偶nika samochodu.

Wydawa艂oby si臋 nic prostszego, a tymczasem jest to czynno艣膰 powoduj膮ca cz臋ste kontuzje. Wykonujemy j膮 藕le, nie zastanawiaj膮c si臋 nad ergonomi膮 w艂asnego kr臋gos艂upa. Pozycja, gdy jeste艣my pochyleni, a w r臋kach trzymamy ci臋偶k膮 siat臋, nies艂ychanie obci膮偶a l臋d藕wiowy odcinek kr臋gos艂upa. 艁atwo w ten spos贸b nabawi膰 si臋 tzw. Postrza艂u, uszkodzenia wi臋zade艂 lub mi臋艣ni w wyniku nieprawid艂owego ruchu. To bardzo bolesne i dokuczliwe. Kiedy chcemy podnie艣膰 ci臋偶k膮 torb臋 i w艂o偶y膰 j膮 do baga偶nika, powinni艣my na艣ladowa膰 sylwetk臋 ci臋偶arowca. Nogi lekko rozstawione i ugi臋te w kolanach, napinamy mi臋艣nie brzucha i grzbietu, dbaj膮c o to, by by艂a zachowana lordoza (prawid艂owe wygi臋cie kr臋gos艂upa w odcinku l臋d藕wiowym) i proste plecy. Ci臋偶ar unosimy tylko dzi臋ki prostowaniu n贸g.

Prawid艂owe siedzenie i wstawanie.

Wydaje si臋 banalne, ale przy tych czynno艣ciach mo偶na oszcz臋dza膰 albo obci膮偶a膰 kr臋gos艂up. Co do siedzenia - zasada jest prosta - im wygodniejszy i bardziej mi臋kki fotel, w kt贸rym mo偶na si臋 zapa艣膰, tym gorzej dla kr臋gos艂upa. Dobre s膮 zwyk艂e krzes艂a. Wa偶ne, by艣my mogli dobrze oprze膰 proste plecy na oparciu. Co do wstawania - to wi臋kszo艣膰 z nas pope艂nia jeden b艂膮d. Prostujemy cia艂o, jednocze艣nie ci膮gn膮c biodra do g贸ry, co wymaga od kr臋gos艂upa ci臋偶kiej pracy. Bardziej ekonomiczny jest nast臋puj膮cy spos贸b: przed wstaniem pochylamy si臋 nieco, pilnuj膮c jednak wyprostowanych plec贸w, i k艂adziemy r臋ce na udach. Przez ca艂y czas opieramy ci臋偶ar g贸rnej po艂owy cia艂a na udach, r贸wnocze艣nie prostujemy nogi w kolanach i unosimy si臋. Dopiero w ostatniej fazie ruchu, kiedy mamy ju偶 prawie proste nogi, prostujemy ca艂e cia艂o do pionu.



Autor: Anna 艁awniczak


Artyku艂 zamieszczony w numerze 12/2011 "Mody na Zdrowie"
Copyright 2008-2011  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t