Pablo Software Solutions
 
ZIMOWY  PORADNIK
Dzisiaj zima jest bardziej przyjazn膮 por膮 roku ni偶 kiedy艣. Nawet je艣li mrozi i wieje. Kurtki, ubrania, r臋kawice z nowoczesnych tkanin dobrze chroni膮 nas przed ch艂odem. Jednak silne mrozy i 艣nie偶ne tory przeszk贸d na chodnikach i jezdniach sprawiaj膮, 偶e musimy by膰 bardziej uwa偶ni i jednak si臋 do zimy przygotowa膰.

Cho膰 przychodzi co roku, my ka偶dej zimy jeste艣my inni. Spotkanie z ni膮 to test dla naszego zdrowia i kondycji fizycznej. Wystawia te偶 na pr贸b臋 psychik臋. Jak skorzysta膰 z wyciszenia, kt贸re zima ze sob膮 przynosi i z uroku mro藕nych dni, bez perturbacji zwi膮zanych z trudnymi warunkami atmosferycznymi? Moda na Zdrowie podpowiada, o czym warto pami臋ta膰 zim膮. Bawe艂n臋 zostaw na lato "Jak jest zima, to jest zimno" - aforystycznie komentowa艂 rzeczywisto艣膰 palacz CO z filmu "Mi艣". Ale przemarzni臋cia mo偶na unikn膮膰 - wystarczy prawid艂owo si臋 ubra膰. Tradycyjna i sprawdzona jest stara metoda "na cebulk臋". Tworz膮ce si臋 mi臋dzy poszczeg贸lnymi warstwami ubrania poduszki powietrzne stanowi膮 doskona艂膮 izolacj臋 termiczn膮. Pierwsza warstwa ubrania powinna przylega膰 do cia艂a i stanowi膰 barier臋 przed ch艂odem. Najlepiej, aby nie by艂a wykonana z bawe艂ny. Takie ubranie pozwala co prawda sk贸rze oddycha膰, ale kiedy si臋 spocimy, b艂yskawicznie ch艂onie wilgo膰, a mokra bielizna tu偶 przy sk贸rze nasila uczucie zimna i sprzyja przezi臋bieniu. Warto si臋gn膮膰 po bielizn臋 z nowoczesnej tkaniny oddychaj膮cej. Zim膮 sprawdzaj膮 si臋 znacznie lepiej ni偶 tak lubiana przez nas bawe艂na. T-shirty zostawmy jednak na lato, kiedy nasz organizm potrzebuje ch艂odzenia. Zim膮 艂apmy i zatrzymujmy ciep艂o na wszelkie sposoby.

Koszulki jak termos

Taka trzymaj膮ca ciep艂o odzie偶 jest wykonana ze specjalnych w艂贸kien termoaktywnych. Mo偶na j膮 kupi膰 w sklepach z akcesoriami sportowymi oraz niekt贸rych sklepach bieli藕niarskich (Gatta, Schiesser). Sprawdzaj膮 si臋 nie tylko na stoku, ale te偶 na spacerze w zimowy mro藕ny dzie艅. Bielizn臋 z tkanin termoaktywnych trzeba dobiera膰 stosownie do tego, co mamy zamiar w niej robi膰 - leniwie spacerowa膰 po parku czy uprawia膰 nordic walking. Warto czyta膰 opis na etykietach koszulek, si臋gn膮膰 po ulotki informacyjne i poprosi膰 o rad臋 personel sklepu. Niekt贸re firmy pokazuj膮 w Internecie specjalne wykresy, na kt贸rych rodzaje bielizny s膮 przypisane okre艣lonym temperaturom i intensywno艣ci aktywno艣ci. Na takim wykresie 艂atwo znajdziemy symbol bielizny, jak膮 powinni艣my kupi膰. Bielizn臋 termoaktywn膮 z symbolem "ciep艂a (warm)" zak艂adamy, je艣li nale偶ymy do os贸b, kt贸re ci膮gle marzn膮 i szczytem naszej aktywno艣ci jest marsz. Ci, kt贸rzy wybieraj膮 si臋 na narty biegowe, 艂y偶wy czy te偶 maszeruj膮 z kijkami do nordic walking, lepiej niech wybior膮 bielizn臋 z oznaczeniem "艣rednia (medium)". Trzeba pami臋ta膰 nie tylko o koszulkach. 艢wietnie sprawdzaj膮 si臋 termoaktywne majtki oraz bardzo modne legginsy. Uwaga! Odzie偶 termoaktywn膮 pierzemy w temperaturze najwy偶ej 40 st. C i nie u偶ywamy do niej proszk贸w z wybielaczem optycznym, bo go wch艂ania. Najlepiej wybra膰 delikatny p艂yn lub 偶el. Do p艂ukania nie stosujemy p艂ynu zmi臋kczaj膮cego.

Inteligentne kurtki

Futra, we艂n臋 i puchowe okrycia mo偶emy dzi艣 zast膮pi膰 zimowymi strojami ze specjalnie zbudowanych, nowoczesnych materia艂贸w. Nieprzewiewne ciep艂e kurtki s膮 cienkie i bardzo wygodne. Sk艂adaj膮 si臋 z warstwy chroni膮cej przed wiatrem, membrany izoluj膮cej i warstwy polaru lub fleece'u, czyli bardzo mi臋kkiej odmiany polaru. Cz臋sto ostatnia warstwa jest podpink膮, kt贸r膮 mo偶na odpi膮膰, gdy robi si臋 zbyt ciep艂o. Tkaniny wyposa偶one bywaj膮 we wbudowane poduszeczki powietrzne, kt贸re zapobiegaj膮 utracie ciep艂a i wnikaniu zimna. Opuszczaj膮c dom w zimowy dzie艅, nie mo偶na zapomnie膰 o czapce (przez g艂ow臋 tracimy 30 proc. ciep艂a), szaliku i r臋kawiczkach, aby jeszcze bardziej zminimalizowa膰 straty ciep艂a. Na szcz臋艣cie modne s膮 ciep艂e czapki-pilotki.

Ochrona d艂oni i st贸p

Zim膮 bardzo 艂atwo o odmro偶enia. Gdy temperatura spada poni偶ej zera, gruczo艂y 艂ojowe dzia艂aj膮 wolniej ni偶 zwykle, ochronna warstwa lipidowa sk贸ry staje si臋 cie艅sza, a wi臋c jej naturalny system zabezpieczaj膮cy s艂abnie. Szybciej traci wilgo膰 i jest gorzej od偶ywiona, bo naczynia krwiono艣ne dostarczaj膮ce tlen i sk艂adniki od偶ywcze si臋 kurcz膮. Dlatego staje si臋 mniej odporna na ch艂贸d i odmro偶enia. Dochodzi do nich zw艂aszcza u ludzi, kt贸rzy zwykle maj膮 zimne d艂onie i stopy. Te najdalej po艂o偶one cz臋艣ci cia艂a s膮 u nich jeszcze s艂abiej zasilane przez niezbyt mocny uk艂ad kr膮偶enia. Wystarczy chwila nieuwagi, wilgotne d艂onie i delikatna sk贸ra ju偶 jest uszkodzona. Jak chroni膰 si臋 przed  odmro偶eniami? Przede wszystkim odpowiednimi r臋kawiczkami i skarpetami. Najlepiej przed ch艂odem zabezpieczaj膮 r臋kawiczki i skarpety z pow艂ok膮 gore-tex oraz te wykonane z materia艂贸w termoaktywnych. Nie tylko chroni膮 przed utrat膮 ciep艂a, ale te偶 zabezpieczaj膮 przed wtargni臋ciem ch艂odu do 艣rodka. Jednocze艣nie przeciwdzia艂aj膮 poceniu si臋. R臋kawice i skarpety powinny by膰 d艂ugie i zaopatrzone w szerokie 艣ci膮gacze, aby chroni膰 ma艂o ukrwione stawy. Przed zimnem pomog膮 chroni膰 si臋 tak偶e kosmetyki, kt贸re wspomagaj膮 lub wr臋cz zast臋puj膮 warstw臋 lipidow膮. Sk贸ra d艂oni b臋dzie odporniejsza, je艣li przed wyj艣ciem na mr贸z posmarujemy j膮 kremem ochronnym do r膮k, maj膮cym w sk艂adzie oleje i t艂uszcze.

艁agodne przej艣cia

Ka偶dego dnia wychodzimy z pomieszcze艅 ogrzewanych, w kt贸rych panuje temperatura oko艂o plus 20 st. C, prosto na dw贸r, gdzie nierzadko atmosfera jest zmro偶ona do minus 15 st. C. Gwa艂towna zmiana temperatury nie jest oboj臋tna dla organizmu. W momencie styku z lodowatym powietrzem naczynia krwiono艣ne, chc膮c zapobiec nadmiernemu wych艂odzeniu, kurcz膮 si臋. Krew szybko odp艂ywa ze sk贸ry i przemieszcza si臋 do narz膮d贸w wewn臋trznych. Serce rozpoczyna prac臋 na wzmo偶onych obrotach. Jednocze艣nie zwi臋ksza si臋 krzepliwo艣膰 i lepko艣膰 krwi, co utrudnia transport tlenu do kom贸rek. Mo偶e to spowodowa膰 zawroty g艂owy, os艂abienie i dr臋twienie ko艅czyn. Osoby bardziej wra偶liwe przy gwa艂townej zmianie temperatur mog膮 nawet zemdle膰 czy straci膰 przytomno艣膰. Dlatego lekarze zalecaj膮, 偶eby ludzie cierpi膮cy na zaawansowane schorzenia uk艂adu kr膮偶enia, np. chorob臋 wie艅cow膮, dla kt贸rych skurcz naczy艅 jest szczeg贸lnie niebezpieczny, podczas du偶ych mroz贸w w og贸le nie wychodzili na dw贸r. Pozostali, aby zapobiec burzliwym reakcjom organizmu na gwa艂town膮 zmian臋 temperatury, tu偶 przed wyj艣ciem powinni da膰 mu chwil臋 na przyzwyczajenie si臋 do mro藕nej aury na zewn膮trz. Warto otworzy膰 okno lub stan膮膰 w otwartych drzwiach i bardzo powoli zaczerpn膮膰 zmro偶onego powietrza. B臋d膮c ju偶 na dworze, trzeba oddycha膰 nosem, a nie ustami, bo wtargni臋cie lodowatego powietrza prosto do gard艂a mo偶e si臋 sko艅czy膰 przezi臋bieniem. Kiedy oddychamy przez nos, powietrze zd膮偶y si臋 troch臋 ogrza膰, zanim dotrze do gard艂a i krtani. Wydech mo偶na robi膰 nosem albo ustami.

Jak nie upa艣膰

Zim膮 chwila nieuwagi na nie zawsze dobrze od艣nie偶onym chodniku mo偶e sko艅czy膰 si臋 upadkiem. Dlatego krocz膮c po zmarzni臋tej nawierzchni, nale偶y zachowa膰 szczeg贸ln膮 ostro偶no艣膰. Idziemy wolniej, patrzymy pod nogi i w miar臋 mo偶liwo艣ci trzymamy si臋 z daleka od kraw臋dzi jezdni. Kupuj膮c buty na zim臋, nale偶y priorytetem uczyni膰 bezpiecze艅stwo, elegancja powinna odej艣膰 na drugi plan - do obcas贸w wr贸cimy na wiosn臋. Powinni艣my nosi膰 obuwie p艂askie z bie偶nikowan膮 podeszw膮, czyli nacinan膮 tak jak opony samochodowe. Taka konstrukcja chroni przed po艣lizgiem, tak偶e wtedy, gdy na powierzchni jest warstewka wody, a pod ni膮 l贸d. Dlatego w sklepie zwracajmy wi臋ksz膮 uwag臋 na spody but贸w zimowych ni偶 na ich fason i kolor. Cho膰 przy dzisiejszej modzie kupienie atrakcyjnych but贸w z bezpieczn膮 podeszw膮 nie jest takie trudne. Co robi膰 w razie upadku? Warto wiedzie膰, 偶e przys艂uguje nam odszkodowanie. W 艣wietle prawa wszystkie drogi i chodniki miejskie powinny by膰 od艣nie偶one, a chodniki posypane. Obowi膮zek utrzymania nawierzchni w odpowiednim stanie spoczywa na gminie i prywatnych wlas cicielach b膮d藕 zarz膮dcach budynk贸w. Za niewywi膮zanie si臋 z tego obowi膮zku mo偶na zosta膰 obci膮偶onym grzywn膮 nawet do1500 z艂. Co pocz膮膰, je艣li dojdzie do uszkodzenia cia艂a na skutek upadku na 艣liskim lub nieod艣nie偶onym chodniku? Popro艣my osoby, kt贸re widzia艂y nasz upadek lub udzielaj膮 nam pomocy, o zostanie naszymi 艣wiadkami. Spiszmy ich zeznania i zapiszmy numery telefon贸w. Dobrze jest te偶 zrobi膰 telefonem kom贸rkowym zdj臋cie miejsca zdarzenia. Popro艣my tak偶e o wype艂nienie odpowiednich dokument贸w w plac贸wce zdrowia, kt贸ra b臋dzie udziela艂a nam pomocy, zachowajmy dokument stwierdzaj膮cy diagnoz臋 i zakres udzielanej pomocy. Szczeg贸艂owa dokumentacja tego, co si臋 sta艂o, pomo偶e w uzyskaniu odszkodowania. Mamy prawo domaga膰 si臋 odszkodowania oraz zado艣膰uczynienia za b贸l i cierpienie spowodowane urazem, kt贸rego doznali艣my na nieod艣nie偶onej nawierzchni. Dochodzimy tego od w艂a艣ciciela lub zarz膮dcy budynku. Je偶eli niefortunny upadek mia艂 miejsce na chodniku (przystanku autobusowym lub innym miejscu) nale偶膮cym do gminy - ze spraw膮 odszkodowania nale偶y zwr贸ci膰 si臋 do odpowiedniego wydzia艂u w Urz臋dzie Miasta (najcz臋艣ciej s膮 to wydzia艂y zajmuj膮ce si臋 gospodark膮 komunaln膮). Je偶eli do kontuzji dosz艂o przed budynkiem, kt贸ry jest w艂asno艣ci膮 prywatn膮, po pomoc nale偶y si臋 zwr贸ci膰 do policji, a konkretnie do dzielnicowego, kt贸ry ustali w艂a艣ciciela lub w艂a cicieli odpowiedzialnych za wypadek. Spraw臋 mo偶na pr贸bowa膰 za艂atwi膰 polubownie lub wyst膮pi膰 na drog臋 s膮dow膮.

Jak pozna膰 odmro偶enie

Je艣li po powrocie do domu sk贸ra na d艂oniach, stopach czy twarzy jest zaczerwieniona i piecze oraz pojawiaj膮 si臋 na niej miejsca bia艂e lub 偶贸艂te, 艣wiadczy to o odmro偶eniu. Takiej sk贸rze musimy przede wszystkim przywr贸ci膰 kr膮偶enie. Rozgrzewamy j膮 za pomoc膮 ok艂ad贸w lub k膮pieli w wodzie o temperaturze pocz膮tkowo +25 st. C (mamy uczucie, 偶e jest letnia), stopniowo zwi臋kszaj膮c temperatur臋 do 30, a na koniec do 37 st. Mo偶na te偶 odmro偶one miejsce delikatnie naciera膰 watk膮 nas膮czon膮 spirytusem. Po rozgrzaniu trzeba posmarowa膰 uszkodzone fragmenty sk贸ry wazelin膮 kosmetyczn膮 i zas艂oni膰 opatrunkiem z gazy. Je偶eli przemarzni臋ciu towarzyszy silny b贸l i obrz臋k albo sk贸ra jest bia艂a lub szara i pozbawiona czucia - koniecznie trzeba zg艂osi膰 si臋 do lekarza, bo mamy do czynienia z odmro偶eniem wy偶szego stopnia.

Je艣li zima 艣ci臋艂a nas z n贸g

Z ka偶dym urazem doznanym po upadku na 艣liskim chodniku czy jezdni, kt贸ry powoduje bardzo silny b贸l i utrudnia lub uniemo偶liwia poruszanie si臋 - trzeba si臋 zg艂osi膰 do lekarza, by wykluczy膰 z艂amanie. Je艣li to tylko st艂uczenie, miejsce urazu przez pierwsze 48-72 godziny od wypadku trzeba och艂adza膰, 偶eby ograniczy膰 wylew krwi i zmniejszy膰 rozmiary siniaka. Stosujemy do tego kostki lodu owini臋te 艣ciereczk膮 lub gaz膮, zimny kompres lub 偶el ch艂odz膮cy, kt贸re mo偶na kupi膰 w aptece. P贸藕niej warto stosowa膰 ma艣ci przyspieszaj膮ce wch艂anianie si臋 siniak贸w i krwiak贸w, np. z arnik膮 lub wyci膮giem z kasztanowca. Je艣li wylew po st艂uczeniu jest du偶y i 偶ywoczerwony - mamy do czynienia z krwiakiem. Wtedy najlepszym lekiem jest Altacet. Mo偶emy go stosowa膰 tradycyjnie, w formie ok艂ad贸w z roztworu powsta艂ego po rozpuszczeniu pastylek Altacetu w wodzie lub si臋gn膮膰 po rozwi膮zanie bardziej nowoczesne - spray ch艂odz膮cy z Altacetem, kt贸ry ch艂odzi, znieczula i ogranicza rozmiary krwiaka.


Autor: Aleksandra Czarnewicz-Kami艅ska


Artyku艂 zamieszczony w numerze 2/2012 "Mody na Zdrowie"
Copyright 2008-2012  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t