Witaminy z grupy B

Nazw膮 t膮 okre艣lane jest dziewi臋膰 bardzo wa偶nych dla naszego organizmu zwi膮zk贸w chemicznych, zwanych potocznie witaminami B. Wszystkie te zwi膮zki s膮 rozpuszczalne w wodzie. Wi膮偶e si臋 to z ich szybk膮 eliminacj膮 z organizmu a wi臋c praktyczn膮 niemo偶no艣ci膮 przedawkowania. Witaminy te nie maj膮 mo偶liwo艣ci kumulowania si臋, nie zachodzi wi臋c tak偶e obawa o szkodliwe dzia艂anie w przypadku d艂ugotrwa艂ego za偶ywania. Witaminy z grupy B s膮 zu偶ywane przez organizm bezpo艣rednio w zale偶no艣ci od zapotrzebowania. Ka偶da ich nadwy偶ka zostaje wydalona.
Niedobory tych witamin powoduj膮 powa偶ne skutki. Takie dolegliwo艣ci jak np.: chromanie przestankowe jest spowodowane niedoborem witamin z grupy B. Niedobory te powoduj膮 zmiany w naczyniach krwiono艣nych, co z czasem skutkuje b贸lem ju偶 po przej艣ciu niewielkiej nawet odleg艂o艣ci. Dlatego osoba cierpi膮ca na to schorzenie przystaje na chwil臋 co kilkadziesi膮t metr贸w.
Wszystkie witaminy z grupy B s膮 ze sob膮 艣ci艣le powi膮zane i wsp贸lnie tworz膮 jeden zesp贸艂, w kt贸rym 偶aden element nie mo偶e dzia艂a膰 bez drugiego, a ka偶dy polega na pozosta艂ych. Dlatego b艂臋dem jest m贸wienie o ewentualnych niedoborach takiej czy innej witaminy z grupy B - niedob贸r zawsze dotyczy wi臋kszej ich liczby.  Z tego wzgl臋du wskazane jest, aby witaminy B by艂y przyjmowane zawsze jako kompleks.
Niedobory witamin tej grupy prowadz膮 przede wszystkim do zaburze艅 dzia艂ania uk艂adu nerwowego, samopoczucia, zaburze艅 poziomu cholesterolu.

Witaminy z grupy B zawarte s膮 g艂贸wnie w kaszy j臋czmiennej i gryczanej, podrobach, mi臋sie, chlebie razowym, migda艂ach, orzechach, nasionach, jajach, kalafiorach, kapu艣cie, cebuli, czosnku, brukselce, broku艂ach, szpinaku, fasoli, grochu.
Trzeba pami臋ta膰, 偶e zwi臋kszone zapotrzebowanie na te witaminy wyst臋puje przy spo偶ywaniu nadmiaru s艂odyczy, ciast, makaron贸w i bia艂ego pieczywa. Skutecznie niszczy witaminy B alkohol, kawa i czarna herbata. Pami臋tajmy, 偶e s艂odycze modyfikuj膮 i uszkadzaj膮 tzw. 刣obr膮 flor臋 bakteryjn膮 w jelitach, co prowadzi do upo艣ledzenia produkcji witamin z grupy B. Nale偶y znacznie zwi臋kszy膰 ilo艣膰 za偶ywanych witamin z grupy B we wszystkich obci膮偶aj膮cych sytuacjach - po urazach, zabiegach operacyjnych, podczas ci膮偶y lub karmienia piersi膮, kiedy przyjmujemy leki lub 艣rodki zwalczaj膮ce nadkwasot臋 czy zgag臋.

Witamina B1 - tiamina

Chroni przed wieloma bardzo dotkliwymi dolegliwo艣ciami, jak np.:

    zapalenie wielonerwowe,
    pora偶enie nerw贸w obwodowych,
    zatrucia alkoholem,
    nerwice,
    migreny,
    zaburzenia czucia (np. mrowienie sk贸ry, dr臋twienie r膮k),
    zaburzenia  koncentracji i pogorszenie pami臋ci,
    wspomaganie gojenia si臋 ran,
    lumbago, ischias i zespo艂y b贸lowe kr臋gos艂upa (刱orzonkowe)
    b贸le 偶o艂膮dka i zatwardzenia,
    czyraczno艣膰,
    b贸l po zabiegach stomatologicznych,
    nadczynno艣膰 tarczycy,
    os艂abienie mi臋艣ni,
    zakwaszenia ca艂ego organizmu i mi臋艣ni.

Przy braku witaminy B1 ka偶dy b贸l w organizmie odczuwa si臋 znacznie mocniej. Potrzebna ona jest do produkcji energii dla ca艂ego organizmu, ale przede wszystkim zabezpiecza m贸zg i ca艂y uk艂ad nerwowy. Jest wi臋c podstawowym sk艂adnikiem zapewniaj膮cym zdolno艣膰 koncentracji oraz sprawno艣膰 umys艂ow膮. Witamina B1 艂atwo ulega rozk艂adowi wskutek dzia艂ania wysokiej temperatury. Kawa niszczy j膮 w organizmie w 50%. Niszcz膮 j膮 r贸wnie偶 antybiotyki, stres, alkohol, niekt贸re konserwanty, obr贸bka cieplna 偶ywno艣ci.

Witamina B2 - ryboflawina

Bardzo cz臋sto wyst臋puje razem z witamin膮 B1. Jest odporna na dzia艂anie wysokiej temperatury ale wra偶liwa na 艣wiat艂o. Niszcz膮 j膮 antybiotyki oraz wszelkie leki uspokajaj膮ce. Niedobory witaminy B2 wywo艂uj膮 na og贸艂 te same objawy chorobowe, jak przy braku witaminy B1, a ponadto:

    zajady,
    艂amliwe paznokcie,
    matowe lub t艂uste w艂osy,
    zmniejszenie ostro艣ci wzroku,
    zmniejszenie odporno艣ci przy chorobach zaka藕nych,
    niedokrwisto艣膰,
    nerwice,
    艂uszczyc臋,
    stany zapalne j臋zyka,
    zapalenie spoj贸wek (pieczenie i sw臋dzenie oczu),
    nadwra偶liwo艣膰 na 艣wiat艂o.

Witamina B2 uczestniczy w utrzymywaniu prawid艂owej kwasowo艣ci organizmu oraz jest niezb臋dna w tworzeniu si臋 hemoglobiny krwi, w procesie widzenia oraz ochronie sk贸ry i gojeniu si臋 ran. Jest niezb臋dna dla utrzymania pi臋knych w艂os贸w i paznokci, g艂adkiej sk贸ry i dobrej kondycji. Wspomaga procesy wzrostu i rozrodu. Jest bardzo potrzebna kobietom w ci膮偶y, karmi膮cych piersi膮 i przyjmuj膮cych tabletki antykoncepcyjne. Niezb臋dna w stresie, przy leczeniu antybiotykami i lekami antydepresyjnymi i w schorzeniach uk艂adu pokarmowego. Niszcz膮 j膮 w organizmie alkohol, stres, kawa, doustne 艣rodki antykoncepcyjne, niekt贸re konserwanty, obr贸bka cieplna 偶ywno艣ci.

Witamina B3 (Witamina PP) - niacyna

Ta witamina jest odporna na dzia艂anie wysokiej temperatury. Stosowana w zwalczaniu pelagry a jej niedob贸r powoduje:

    zapalenie wielonerwowe,
    krwawienie z dzi膮se艂
    kurcze naczyniowe ko艅czyn,
    skurcz oskrzeli i  astm臋,
    zwi臋kszenie poziomu cukru we krwi,
    alergie astmatyczne,
    migreny lub inne b贸le g艂owy,
    pogorszenie pami臋ci,
    zdenerwowanie, napi臋cia nerwowe, depresj臋, dra偶liwo艣膰,
    stwardnienie rozsiane - najgro藕niejsze schorzenie,
    bezsenno艣膰,
    os艂abienie.

Witamina B3 obni偶a poziomu z艂ego cholesterolu we krwi. Jest sk艂adnikiem wielu enzym贸w - aktywuje ich oko艂o 200, szczeg贸lnie tych, kt贸re uczestnicz膮 w procesach przemiany materii i kieruj膮 pozyskiwaniem i wykorzystaniem energii. Bez niacyny niemo偶liwe s膮 synteza i rozpad t艂uszcz贸w, bia艂ek i w臋glowodan贸w. Z tego wzgl臋du wp艂ywa na prac臋 systemu trawiennego: normalizuje czynno艣膰 偶o艂膮dka, polepsza sk艂ad sok贸w trzustkowych, normalizuje czynno艣膰 w膮troby. Jest niezb臋dna dla uk艂adu nerwowego oraz sk贸ry. Wspomaga procesy odtruwania organizmu i uczestniczy w reakcjach oddychania kom贸rkowego. 艁agodzi migrenowe b贸le g艂owy i cz臋sto im zapobiega.

Witamina B5 - kwas pantotenowy (pantenol)

Witamina ta jest wszechobecna, a wi臋c jej niedobory zdarzaj膮 si臋 niezwykle rzadko. Je艣li za艣 wyst臋puj膮 ich skutkiem s膮:

    b贸le ko艅czyn (zw艂aszcza bolesno艣膰 pi臋t, uczucie pieczenia st贸p),
    kurcze i dr偶enie mi臋艣ni,
    owrzodzenia sk贸ry,
    czyraki,
    odle偶yny,
    b贸le jamy brzusznej,
    zaburzenia snu,
    b贸le g艂owy, sk艂onno艣膰 do przezi臋bie艅 i nie偶ytu nosa,
    艂ysienie i siwizna,
    m臋czenie przy niewielkich wysi艂kach,

Witamina B5 wspomaga budow臋 wewn臋trznych tkanek organizmu oraz uczestniczy w procesach jego odtruwania. Uczestniczy w produkcji energii i kontroli przemiany t艂uszcz贸w. Jest bardzo wa偶na dla prawid艂owej pracy m贸zgu i ca艂ego uk艂adu nerwowego. Wspomaga produkcj臋 hormon贸w antystresowych, zmniejsza toksyczno艣膰 antybiotyk贸w i obni偶a podwy偶szone poziomy cholesterolu i tr贸jgliceryd贸w. Wspomaga procesy gojenia ran, chroni przed stanami zapalnymi sk贸ry i z tego powodu jest wykorzystywana w kosmetykach 艂agodz膮cych skutki poparzenia s艂onecznego.

Witamina B6 - pirydoksyna

W wyniku niedobor贸w witaminy B6 powstaj膮:

    stany zapalne sk贸ry, r膮k, st贸p, uszu, wok贸艂 oczu i ust.,
    zanik mi臋艣ni,
    schorzenia uk艂adu nerwowego,
    dr臋twienie r膮k,
    depresja, nerwowo艣膰, dra偶liwo艣膰,
    艂ojotok,
    niedokrwisto艣膰,
    brak energii,
    艂uszcz膮ca si臋 sk贸ra.

Aktywuje ona ponad 200 enzym贸w. Uczestniczy w procesie tworzenia barwnika krwi - hemoglobiny, trawieniu i przyswajaniu bia艂ek,  funkcjonowaniu  m贸zgu i produkcji hormon贸w. Z jej udzia艂em produkowana jest w organizmie lecytyna - wa偶ny sk艂adnik nerw贸w i b艂on kom贸rkowych. Jest naturalnym czynnikiem antydepresyjnym i moczop臋dnym. Bardzo wa偶na dla zachowywania r贸wnowagi hormon贸w p艂ciowych, dlatego stosuje si臋 j膮 w PMS (zespole napi臋cia przedmiesi膮czkowego) oraz menopauzie. Witamina B6 wraz z kwasem foliowym obni偶a ryzyko powstawania zawa艂u serca oraz wspomaga syntez臋 kwas贸w nukleinowych przeciwdzia艂aj膮c w ten spos贸b procesom przy艣pieszonego starzenia si臋. Zwi臋ksza r贸wnie偶 przemian臋 kwasu moczowego zapobiegaj膮c w ten spos贸b tworzeniu si臋 kamieni nerkowych.

Witamin臋 t臋 niszcz膮: alkohol, papierosy, doustne 艣rodki antykoncepcyjne, przetworzone pokarmy, dieta wysokobia艂kowa.

W przypadku choroby Parkinsona leczonej preparatami L-dopaminy nie nale偶y za偶ywa膰 witaminy B6.

Witamina B12 - kobalamina

Witamina ta bierze udzia艂 w procesach wytwarzania krwi w organizmie.

Niedob贸r witaminy B12 prowadzi do:

    zahamowania powstawania czerwonych i bia艂ych  krwinek,
    uszkodzenia uk艂adu nerwowego,
    dra偶liwo艣ci, niepokoju i napi臋cia nerwowego,
    nadwra偶liwo艣ci mi臋艣ni i b贸l贸w mi臋艣niowych,
    zaburze艅 wzrostu i niedomaga艅 w膮troby,
    mia偶d偶ycy,
    nadwra偶liwo艣ci na ciep艂o i zimno,
    cukrzycy,
    os艂abienia w艂os贸w,
    wyprysk贸w i zapale艅 sk贸ry,
    zapar膰.

Mimo, 偶e potrzebujemy tej witaminy w minimalnych ilo艣ciach, to jednak jej dzia艂anie jest znacz膮ce.   Do艣膰 cz臋sto jej niedob贸r jest wynikiem zaburze艅 we wch艂anianiu z jelita kr臋tego przez organizm. Z tego wzgl臋du chorobom 偶o艂膮dka mog膮 towarzyszy膰 niedobory witaminy i w konsekwencji niedokrwisto艣膰. Witamina B12 wraz z kwasem foliowym jest konieczna podczas tworzenia krwi (zapobiega niedokrwisto艣ci z艂o艣liwej) oraz we wszystkich innych procesach wzrostowych i podzia艂ach kom贸rkowych. Wspomaga tak偶e transport tlenu przez krew.  Jest nies艂ychanie wa偶na do budowy DNA, b臋d膮cego no艣nikiem informacji genetycznej. Wspomaga prawid艂ow膮 gospodark臋 t艂uszczowo-bia艂kowo-w臋glowodanow膮. Szczeg贸lnie polecana dla palaczy.nStanowi ochron臋 przed nowotworami. Problemy z przyswajaniem tej witaminy mog膮 mie膰 osoby w podesz艂ym wieku.

Witamina B7 - biotyna  (witamina H)

Niedobory tej witaminy s膮 przyczyn膮:

    nadczynno艣ci tarczycy,
    depresji i atak贸w paniki,
    nadwra偶liwo艣ci mi臋艣ni lub b贸l贸w mi臋艣niowych,
    艂ojotoku,
    chor贸b sk贸ry (sucha sk贸ra, wypryski, zapalenia),
    s艂abych, przedwcze艣nie siwiej膮cych i wypadaj膮cych w艂os贸w,
    nudno艣ci, s艂abego apetytu.

Biotyna uczestniczy w procesach przemiany materii Jest wi臋c odpowiedzialna za gospodark臋 bia艂kowo-t艂uszczow膮. Witamina  H jest niezb臋dna przy leczeniu gru藕licy, zaburze艅 trawiennych, niedokrwisto艣ci, 艂uszczycy i astmy oraz podczas stosowania antybiotyk贸w. Szczeg贸lnie wa偶na u dzieci!

Witamina B9,  kwas foliowy

Jest to witamina wra偶liwa na wysok膮 temperatur臋 i utlenianie. Jej niedob贸r powoduje:

    niedokrwisto艣膰,
    upo艣ledzenia umys艂owe u niemowl膮t (r贸wnie偶 deformacja p艂odu),
    poronienia,
    egzemy,
    niepok贸j,  napi臋cia nerwowe, depresj臋,
    przedwczesne siwienie i wypadanie w艂os贸w,
    s艂aby apetyt,
    b贸le brzucha i biegunki.

Jest ona bardzo wa偶na dla przyswajania bia艂ek, podzia艂贸w oraz tworzenia kom贸rek  - szczeg贸lnie w przypadku bia艂ych i czerwonych cia艂ek krwi. U p艂odu warunkuje rozw贸j nerw贸w i  m贸zgu. Kwas foliowy bierze udzia艂 w bardzo wa偶nych przemianach metabolicznych decyduj膮cych o zdrowiu ludzkiego organizmu, szczeg贸lnie w prawid艂owym rozwoju p艂odu w 艂onie matki.
Niedob贸r kwasu foliowego powoduje upo艣ledzenie wytwarzania czerwonych i bia艂ych cia艂ek krwi. Niedostateczna ilo艣膰 kwasu foliowego w diecie kobiet w ci膮偶y mo偶e by膰 przyczyn膮 wyst膮pienia bardzo gro藕nych wad cewy nerwowej u noworodk贸w tworz膮cej si臋 do 12 tygodnia rozwoju p艂odu. Najcz臋stsz膮 wad膮 cewy nerwowej u noworodk贸w jest bezm贸zgowie i przepuklina m贸zgowo-rdzeniowa gro偶膮ca parali偶em dolnej cz臋艣ci cia艂a i upo艣ledzeniem umys艂owym. Dlatego suplementacja kwasem foliowym w po艂膮czeniu z witamin膮 B6 jest nieodzowna ju偶 na etapie planowania ci膮偶y!
Witamina ta zapobiega r贸wnie偶 mia偶d偶ycy i depresjom. Stosuje si臋 j膮 w terapii antynowotworowej. Wspomaga r贸wnie偶 wytwarzanie naturalnego pokarmu w trakcie karmienia piersi膮. Chroni przed paso偶ytami przewodu pokarmowego i zatruciami pokarmowymi. Obni偶a ryzyko zawa艂u mi臋艣nia sercowego.
Na niedobory kwasu foliowego nara偶one s膮 przede wszystkim kobiety w ci膮偶y - zw艂aszcza te, kt贸re przed okresem zaj艣cia w ci膮偶臋 stosowa艂y przez wiele lat tabletki antykoncepcyjne. Braki tej witaminy  mog膮 by膰 r贸wnie偶 spowodowane stanami zapalnymi jelit i piciem alkoholu w znacznych ilo艣ciach, co powoduje problemy z prawid艂owym jej wch艂anianiem z przewodu pokarmowego.

PABA - kwas para-aminobenzoesowy

PABA - podobnie jak inne witaminy z grupy B jest substancj膮 rozpuszczaln膮 w wodzie. Zasadnicza w艂a艣ciwo艣膰 tej substancji - to wspomaganie przemiany materii. Zwi臋ksza przyswajanie, a wi臋c i skuteczno艣膰 dzia艂ania witaminy B5 (kwasu pantotenowego).

Podstawowa rola tej witaminy to:

      utrzymywanie delikatnej i zdrowej sk贸ry,
      op贸藕nianie procesu tworzenia si臋 zmarszczek,
      u艣mierzanie b贸lu po oparzeniach.


Cholina

Zaliczana do grupy witamin B jest sk艂adnikiem lecytyny. Jest niezb臋dnym czynnikiem w metabolizmie t艂uszcz贸w i cholesterolu. Bierze udzia艂 w przesy艂aniu impuls贸w do m贸zgu, wspomaga kom贸rki w膮troby zapobiegajac jej st艂uszczeniu i marsko艣ci. Jest jedn膮 z niewielu substancji, kt贸ra 艂atwo pokonuje barier臋 krew-m贸zg, dzi臋ki czemu doskonale ochrania tkank臋 m贸zgow膮 przed negatywnym dzia艂aniem toksycznych sk艂adnik贸w po偶ywienia. Cholina wnika bezpo艣rednio do kom贸rek m贸zgu, stanowi膮c ich materia艂 budulcowy. Dzi臋ki temu poprawia i wzmacnia pami臋膰, co jest szczeg贸lnie wa偶ne w podesz艂ym wieku. Wspomaga r贸wnie偶 procesy przekazywania impuls贸w nerwowych. Wzmacnia prac臋 w膮troby wspomagaj膮c usuwanie toksyn i lek贸w z organizmu.

W lecznictwie stosowana przy leczeniu oty艂o艣ci, zaburze艅 uk艂adu kr膮偶enia, atonii p臋cherza moczowego i jelit, nadmierenego napiecia mi臋艣niowego.


Inozytol

To substancja zaliczana do grupy witamin B i nazywana czynnikiem wzrostu zwierz膮t i mikroorganizm贸w. W najwi臋kszych ilo艣ciach inozytol wyst臋puje w nasionach oleistych, str膮czkowych, orzeszkach ziemnych, soi i zbo偶ach.
Stosowany jest w schorzeniach w膮troby dla zapobiegania jej ot艂uszczaniu oraz w post臋puj膮cych zanikach mi臋艣ni. Inozytol obni偶a poziom cholesterolu, wp艂ywa na prawid艂owy stan sk贸ry i w艂os贸w, dzia艂a uspokajaj膮co.


Witaminy z grupy "B" s膮 dobroczynne dla naszego organizmu. Bardzo wa偶ne jest codzienne dostarczanie ich, najlepiej wraz z dobrze dobran膮 diet膮. Wa偶na jest te偶 wiedza o pierwszych objawach ich niedoboru aby mo偶na by艂o szybko im zaradzi膰. Przy du偶ych brakach witaminy B w naszym organi藕mie mo偶emy je szybko uzupe艂ni膰 stosuj膮c preparaty (Witamina B compositum) dost臋pne w aptece bez recepty.
Pablo Software Solutions
 
WITAMINY  B  -  NIEZB臉DNE  SK艁ADNIKI  ZDROWIA
Witaminy z grupy B s膮 niezwykle wa偶ne dla organizmu. Wchodz膮 w sk艂ad enzym贸w lub je aktywizuj膮. Z tego wzgl臋du maj膮 wp艂yw na ca艂y metabolizm kom贸rkowy, s膮 baz膮 wszystkich proces贸w odbywaj膮cych si臋 w organizmie.
Je艣li organizm otrzymuje na bie偶膮co wystarczaj膮c膮 ich ilo艣膰, to mo偶e obej艣膰 si臋 bez bia艂ka zwierz臋cego, co jest szczeg贸lnie wa偶ne przy alergiach. Gdy za艣 witamin z tej grupy brakuje, pozosta艂e witaminy trac膮 w du偶ej cz臋艣ci zdolno艣膰 swojego dobroczynnego oddzia艂ywania.
 
Copyright 2008-2010  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t