Tym sposobem okaza艂o si臋, 偶e witamina C ma ogromne znaczenie dla organizmu. Przede wszystkim wp艂ywa ona na wytwarzanie kolagenu, z kt贸rego jest produkowana tkanka 艂膮czna. Kolagen znajduje si臋 w ko艣ciach, rog贸wce oka, z臋bach, 艣ci臋gnach, mi臋艣niach, stawach, sk贸rze i naczyniach krwiono艣nych. Dostateczna ilo艣膰 kolagenu, a wi臋c po艣rednio witaminy C, u艂atwia gojenie si臋 ran, z艂ama艅, hamuje tworzenie si臋 si艅c贸w, powstawanie krwotok贸w i krwawie艅 dzi膮se艂. Dzi臋ki niej zdrowe kom贸rki staj膮 si臋 odporne na zaka偶enia.

Zacz臋to wi臋c wi膮za膰 dostateczn膮 poda偶 witaminy C z podnoszeniem odporno艣ci organizmu na choroby, szczeg贸lnie podczas du偶ego wysi艂ku fizycznego. Wprawdzie nie zapobiega ona bezpo艣rednio infekcjom, ale mo偶e skr贸ci膰 czas jej trwania dzi臋ki temu, 偶e aktywizuje ona nasz system odporno艣ciowy. Spo偶ywanie odpowiedniej ilo艣ci tej witaminy zapewnia tak偶e sprawne funkcjonowanie uk艂adu krwiono艣nego oraz serca. Witamina C reguluje produkcj臋 cholesterolu w w膮trobie i obni偶a jego poziom we krwi. Zapobiega to odk艂adaniu si臋 z艂og贸w cholesterolu wewn膮trz naczy艅 krwiono艣nych, chroni膮c przed mia偶d偶yc膮 i chorob膮 wie艅cow膮, kt贸ra mo偶e prowadzi膰 nawet do zawa艂u serca. Ponadto witamina C jest znacz膮cym przeciwutleniaczem, kt贸ry chroni nasz organizm przed wolnymi rodnikami mog膮cymi spowodowa膰 uszkodzenia kom贸rek prowadz膮c np.: do zmian nowotworowych, a wi臋c raka 偶o艂膮dka, jamy ustnej, prze艂yku, p艂uc, w膮troby, szyjki macicy i odbytu.

Ze wzgl臋du na hamowanie szkodliwego wp艂ywu wolnych rodnik贸w ostatnio zacz臋to szeroko stosowa膰 witamin臋 C w kosmetyce. Zauwa偶ono bowiem, 偶e chroni ona sk贸r臋 przed niekorzystnym dzia艂aniem promieni s艂onecznych, a wi臋c zapobiega jej starzeniu.
Witamina C jest zbawienna r贸wnie偶 dla cukrzyk贸w, obni偶aj膮c poziom glukozy we krwi. Przypuszcza si臋, 偶e mo偶e r贸wnie偶 oddzia艂ywa膰 na wzrok, a nawet hamowa膰 rozw贸j za膰my.

Od  ilo艣ci dostarczanej organizmowi witaminy C zale偶y prawid艂owe funkcjonowanie systemu nerwowego. Napi臋cie nerwowe i stres powoduj膮 ubytki witaminy C, co przyczynia si臋 do wzrostu zapotrzebowania na t臋 witamin臋. Poza tym witamina C umo偶liwia lepsz膮 koncentracj臋, lepszy sen, u艂atwia pokonywanie stres贸w i 艂agodzi stany depresyjne.

Ile jej potrzebujemy?

Zapotrzebowanie na witamin臋 C wynosi ok. 60 mg na dob臋. Wzrasta ono gwa艂townie w stanach infekcji, stresu oraz wysi艂ku fizycznego. Wy偶sze zapotrzebowanie na t臋 witamin臋 wykazuj膮 tak偶e palacze tytoniu.
D艂ugotrwa艂y niedob贸r witaminy C wywo艂uje chorob臋 zwan膮 szkorbutem, kt贸ra objawia si臋 m.in. sk艂onno艣ci膮 do krwawie艅, uszkodze艅 naczy艅 krwiono艣nych i powstawania wybroczyn pod sk贸r膮. Charakterystyczne jest z艂e gojenie si臋, a nawet odnawianie si臋 zagojonych ran. Nast臋puje rozpulchnienie dzi膮se艂, chory odczuwa bolesno艣膰 staw贸w i mi臋艣ni, obrz臋ki ko艅czyn, os艂abienie, utrat臋 apetytu oraz obni偶enie sprawno艣ci fizycznej. Objawom tym cz臋sto towarzyszy depresja.
Brak witaminy C przed艂u偶a okres infekcji organizmu i utrudnia leczenie zaka偶e艅. Niski jej poziom wykryto u os贸b z reumatoidalnym zapaleniem staw贸w. Zbyt ma艂a jej ilo艣膰 mo偶e mie膰 niekorzystny wp艂yw na stan 偶o艂膮dka i sprzyja膰 powstawaniu jego schorze艅, np. zapalenia b艂ony 艣luzowej.

Uwa偶a si臋, 偶e nadmiar witaminy C nie jest toksyczny, tym bardziej 偶e zbyt du偶e jej ilo艣ci, przekraczaj膮ce potrzeby organizmu, s膮 wydalane z moczem. Jednak niekiedy bardzo du偶e dawki
mog膮 np. wywo艂ywa膰 dolegliwo艣ci 偶o艂膮dka, nudno艣ci, biegunk臋, wymioty, wysypk臋 sk贸rn膮, a u os贸b maj膮cych problemy z nerkami przyspiesza膰 tworzenie si臋 kamieni. Niekorzystne jest tak偶e za偶ywanie wysokich dawek witaminy C przez kobiety w ci膮偶y.

Zr贸d艂a witaminy C

Witamina C znajduje si臋 w 艣wie偶ych owocach i warzywach. Doskona艂ym jej 藕r贸d艂em s膮 zar贸wno owoce cytrusowe (cytryny, pomara艅cze, grejpfruty), kiwi, melony, ananasy, jak i rodzime czarne oraz czerwone porzeczki, truskawki, jagody czarnego bzu, maliny, je偶yny. Znajdziemy j膮 tak偶e w brukselce, kapu艣cie, kalafiorze, rzepie, cebuli, szpinaku, broku艂ach, groszku zielonym, kalarepie, szparagach, jab艂kach, ziarnach soi, ziemniakach, pomidorach i karczochach.

Nale偶y pami臋ta膰 o tym, 偶e ilo艣膰 tej witaminy w produktach zmienia si臋 w zale偶no艣ci od pory roku, sposobu ich przechowywania czy przygotowywania potraw. Witamina C  bowiem rozpuszcza si臋 w wodzie, jest bardzo wra偶liwa na dzia艂anie 艣wiat艂a, temperatury i powietrza. Na przyk艂ad jab艂ka na wiosn臋 maj膮 ma艂o witaminy C, a warzywa d艂ugo gotowane trac膮 j膮 prawie w ca艂o艣ci. Sa艂atki ze 艣wie偶ych warzyw i owoc贸w nale偶y przygotowywa膰 bezpo艣rednio przed spo偶yciem,  w przeciwnym razie utleniaj膮 si臋 i trac膮 du偶o witaminy C. Podobnie niszczy t臋 witamin臋 d艂ugie przechowywanie, konserwowanie, odgrzewanie, zamra偶anie i rozmra偶anie produkt贸w.

Witamina C jest produkowana r贸wnie偶 w postaci dra偶etek dost臋pnych w aptece. 艁atwo j膮 w贸wczas dostarcza膰 organizmowi w wi臋kszych dawkach w sytuacji zwi臋kszonego zapotrzebowania, np.: w przypadku infekcji. Dost臋pne s膮 r贸wnie偶 preparaty z艂o偶one z zawarto艣ci膮 witaminy C (Rutinoscorbin, Cerutin, Rutinacea). Witamina C jest r贸wnie偶 sk艂adnikiem wielu preparat贸w stosowanych przy przezi臋bieniach, preparat贸w wzmacniaj膮cych oraz lek贸w wp艂ywaj膮cych na regeneracj臋 chrz膮stki stawowej.

Pami臋tajmy, 偶e witamina C jest niezb臋dnym sk艂adnikiem w naszej codziennej diecie oraz lekiem w wielu schorzeniach.
Pablo Software Solutions
 
WITAMINA  C  -  ZDROWIE  NA  TALERZU ...
Witamina C to chemicznie kwas askorbinowy. To w艂a艣nie dzi臋ki niej przekonano si臋 o ogromnym znaczeniu witamin dla zdrowia cz艂owieka. Zauwa偶ono, 偶e marynarze wyp艂ywaj膮cy w dalekie rejsy z konieczno艣ci pozbawieni 艣wie偶ych warzyw i owoc贸w, niezwykle 艂atwo zapadali na dziwn膮 chorob臋: wypada艂y im z臋by, krwawi艂y dzi膮s艂a, 藕le si臋 goi艂y rany oraz tracili sprawno艣膰 fizyczn膮. Choroba ust臋powa艂a gdy gdy diet臋 marynarzy zacz臋to uzupe艂nia膰 kwaszon膮 kapust膮 i owocami cytrusowymi. W艂a艣nie w tych produktach znajduje si臋 du偶a zawarto艣膰 witaminy C.
 
Copyright 2008-2010  by  Apteka Modrzewiowa
Polityka prywatno艣ci
Powr贸t